Waar rook is, is barbecue. In deze handige BBQ -gids helpt grillmaster Jord Althuizen je indruk te maken op je vrienden. Het beste vlees , de mooiste bereiding, de verrukkelijkste drankjes en andere grillen.

Lees ook: Deze prachtbabe heeft meer lef dan de meeste mannen

Zijn barbecueboek Smokey Goodness werd verkozen tot Kookboek van het Jaar 2016. Toch opmerkelijk, een BBQ-boek in een tijd dat healthy foodbloggers en BN’ers de bestsellerlijsten domineren. Het tweede deel van Smokeygoodness kwam onlangs meteen op nummer 3 binnen in de bestsellerlijst. De meeste mensen kennen Jord Althuizen van het RTL 4-programma Grillmasters, waarin hij jurylid was. ‘Dat heeft me een hoop  bekendheid gegeven ja,’ antwoordt Althuizen vanuit zijn auto. ‘We hadden gemiddeld 700.000 kijkers, dat gaf wel een slinger aan de verkoop van het eerste boek. En blijkbaar was het goed voor een fanclub die wist dat er een tweede boek aankwam, ondanks dat ik al een jaar niet meer op tv geweest ben.’

Wat is het nou het succes van BBQ? Zijn het die foodfestivals, de ambachten?

Het is meerledig. Kijk, toen ik begon werkte ik voor een foodbedrijf dat trends in de gaten hield. Daar zag ik ineens een grote toename in vraag naar waar vlees vandaan kwam en de opmars van slow cooking. Huisgemaakte producten. Daarbij komt dat de Nederlandse cultuur amerikaniseerde. Als je ziet wat er overkomt vanuit Amerika, dat is allemaal hot en happening. Barbershops, Taco Bell, Starbucks, KFC, nu zelfs Dunkin’ Donuts. Het hele voedsellandschap is aan het amerikaniseren. En ja, die foodfestivals hebben eraan bijgedragen. Die zijn er nou eenmaal veel meer en als er één ding praktisch is, dan is het wel barbecueën, want je hoeft niet in de weer met gas en elektra. Dat zijn allemaal kleine radertjes die ervoor zorgen dat BBQ zo populair is nu. In heel Europa zijn die grote BBQ-wedstrijden booming.

pexels-photo-31020

Je predikt dat we ‘de primitieve oerkeuken’ moeten creëren. Moeten we echt fikkie gaan stoken in de zandbak van de kinderen?

Is toch lachen? Eerst probeer ik mensen eens wat vaker te laten barbecueën en dan is het tijd voor fase 2: avontuurlijker je eten bereiden. Buiten de kegelbarbecue om denken. Joh, trap die zandbak van je kinderen open. Durf gewoon eens een fikkie in je achtertuin te maken. We zijn zo enorm keurig en netjes geworden. We zijn toch mannen? We hebben dat jagersinstinct. Grote hompen vlees. Puur en robuust bezig zijn. Weg met die stropdas en dat voorgeproportioneerde saladepakketje van de supermarkt. Terug naar dat primitieve gedoe.

Merk je dat Nederland beter wordt in BBQ?

Deze trend is echt in de achtertuin begonnen en niet in de topklasse. Die sterrenkoks waren nog te druk bezig met El Bulli en Noma. Ondertussen waren de fanatieke dakdekkers en loodgieters als hobby in hun achtertuin bezig. Als ik kijk naar wie de BBQ-experts zijn, dan is er eentje bijvoorbeeld Peter Bootsma. Die was vroeger handelaar in garagedeuren en nu expert op de Green Egg. Dat komt gewoon doordat-ie daar dag in dag uit mee bezig was. Je begint klein: eerste keer pulled pork, eerste keer traag gegaarde spareribs. Dan merk je al dat het een ander soort vlees is dan je bij de supermarkt krijgt. Dus die mensen gaan al naar de slager. Dan gaan ze nadenken over de rassen, de kruiden, de sauzen, rookhout. Dat werkt aanstekelijk.

Wil jij alles weten over de barbecue? Check op Blendle en in de Playboy die nu in de winkel ligt een volledige barbecue-special met tips en recepten van Jord Althuizen!

pexels-photo-112575