Onlangs kwam de eerste SUV van Bentley op de markt, de Bentayga. Verrassend genoeg stuurde Bentley ons juist op pad met de overige modellen en sleepte ons mee naar de fabriek in Crewe. We moesten namelijk met eigen ogen zien dat Bentley nog steeds staat voor Brits vakmanschap en niet veranderd is in een merk voor voetbalvrouwen.

Lees ook: Pagani Huayra Roadster: de dakloze opvolger van de Pagani Zonda 

16763870_1375882535801355_347977877_o-2

Teruggekomen in Nederland staat een andere Bentley voor ons klaar. De meest bereikbare Bentley om precies te zijn, de Continental – in dit geval een GT V8 S. Dat GT wil zeggen dat het een coupé is; eerder was er ook een ‘gewone’ Continental, een vierdeurs sedan die nu naar de naam Flying Spur luistert. Voor wie liever open rijdt is er een Continental GT Convertible. Op motorengebied kun je kiezen uit vier varianten, van behoorlijk snel tot idioot snel. Het spectrum loopt van een V8 met 507 pk tot een W12 met 635 pk. En hoewel een GT bedoeld is om met je weekendtassen in de kofferbak heel Europa te doorkruisen, levert Bentley ook een versie die bedoeld is voor het circuit, de GT3-R.

Op de kleur na is de Bentley die voor ons klaarstaat redelijk ingetogen. Door de lak in Sunburst Gold is hij echter een koppendraaier van de eerste orde. Normale mensen, die geen schrijver van autofolders zijn dus, noemen deze kleur oranje metallic. En die kleur wijst ons ook de weg: onder het motto ‘oranje boven’ willen we met deze Bentley naar het hoogste punt van Nederland.

16805209_1375882895801319_1009887105_o-2

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want door wat winterse oplevingen is de weg naar de Vaalserberg afgesloten. De navigatie wijst ons echter een alternatieve route, dwars door een bos waar we merkwaardigerwijs geen verbodsborden tegenkomen. Her en der ligt zelfs wat sneeuw. De vierwielaandrijving van de Bentley, die ons eerst nogal overdreven leek, komt nu goed van pas. Niet alleen in het bos, maar ook op de bochtige wegen waarvoor we naar Limburg toe zijn gekomen. Het asfalt is er lang niet altijd even goed en nu zijn de smalle weggetjes ook nog eens nat en glibberig, maar het is geweldig om er te rijden. Na modder en sneeuw plús bergen rijplezier blijven we wel achter met die ene vraag: als dit allemaal lukt met een ‘gewone’ Bentley, waarom zou je dan eigenlijk een SUV willen?

Lees het hele artikel in de Playboy die nu in de winkel ligt en hier te verkrijgen is, of op Blendle.


Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.