Tesla dumpt nepgrille (en verkoopt 325.000 niet-bestaande auto’s)

Tesla heeft minstens net zoveel haters als hardcore-fans, maar wat je ook van het merk vindt: Elon Musk en zijn onderdan...

Tesla heeft minstens net zoveel haters als hardcore-fans, maar wat je ook van het merk vindt: Elon Musk en zijn onderdanen hebben de wind aardig in de zeilen.

In de Playboy van deze maand vind je niet alleen Lola Brood, maar ook een reportage die we met de Tesla Model S maakten in Noorwegen. Dat model heeft nu een kleine facelift gekregen, waarbij de voornaamste verandering is dat de grille aan de voorkant verdwenen is. Dat was toch al een merkwaardig ding, want zo’n grille zit daar om je motor voldoende koeling te geven - alleen zat er bij de elektrische Tesla een bagageruimte achter. Lekker gekoelde koffers, dus.

Verder veranderde er weinig, op een nieuw luchtreinigingssysteem en nieuwe sierlijstjes in het interieur na. Overigens zijn dit zo’n beetje de eerste veranderingen die bestaande eigenaren niet ‘over the air’ krijgen. De meeste updates die Tesla aan z’n modellen geeft zijn namelijk software-updates en die krijg je als Tesla-eigenaar gratis gedurende de complete levensduur van de auto.De techniek is verder gelijk gebleven, en dat betekent dat de P90D (de Model S die ertoe doet) nog steeds 539 pk levert en in 3,0 seconden van 0 naar 100 sprint.

Lees ook: Tesla’s nieuwe supercar: Tesla P85D

Het nieuwe front van de Model S is niet helemaal nieuw: het is gelijk aan dat van de Model X. Onlangs brachten we een bezoekje aan de Tilburgse Tesla-fabriek voor een preview van die auto. In Amerika is ‘ie al op de markt, hier moet je nog wat geduld hebben als je de elektrische cross-over op je oprit wilt parkeren. Het meest in het oog springend zijn natuurlijk de achterdeuren, die omhoog openen. Daar moet je van houden en zelf vinden we dat de Model X net wat teveel uitstraalt dat je een overschot aan kinderen hebt. Dat neemt niet weg dat er ook positief nieuws over te melden is: de stoelen zijn gemonteerd op een fraaie enkele steun, zoals je dat verder alleen bij conceptcars ziet, en - belangrijker - het is de snelste SUV op de markt.

Meer goed nieuws is er bij de Model 3. Die auto gaat pas eind 2017 in productie en kunnen we in Nederland pas in 2018 op de wegen zien - als Tesla dat al haalt, want bij eerdere modellen trad er vertraging op. Voor prijzen vanaf 35.000 euro rijd je met die auto in een elektrische concurrent van auto’s als de BMW 3 Serie GT. Dat spreekt blijkbaar veel mensen aan, want in de eerste week werden er al meer dan 325.000 gereserveerd. Nu is reserveren iets anders dan kopen, maar voor een reservering wilde Tesla wel een aanbetaling van duizend euro ontvangen. Toch niet slecht als je bedenkt dat de auto feitelijk nog niet eens bestaat, want tot nu toe heeft Tesla alleen een pre-productiemodel laten zien. Hoe dan ook zijn we benieuwd of het merk erin slaagt zulke aantallen binnen afzienbare tijd te bouwen, want tot nu toe bouwde Tesla ongeveer 50.000 auto’s op jaarbasis.

[gallery type="rectangular" size="medium" ids="158417,158419,158421,158423,158425,158427,158429,158431,158433,158435"]