Het is 90 jaar geleden dat ‘s werelds meest legendarische circuit werd geopend: de Nürburgring. Het circuit in de Eifel is nog lang niet afgeschreven. Integendeel, de Groene Hel is heter dan ooit.

Toen we in 1927 voor het eerst op het nieuwe circuit kwamen, keken we met grote ogen om ons heen,’ vertelde Rudolf Caracciola, de winnaar van de eerste race op de Nürburgring, naderhand. ‘Zoiets als dit hadden we nog nooit gezien. Een bergweg als circuit. Het ene moment deden de stijgingen een aanslag op je motor, het andere moment had je een onbeschrijflijk mooi uitzicht over de omgeving.’

Lees ook: Cooper Hefner: ‘Ik ben 100 procent feminist’

Toch duurde het lang voor het circuit er was. Alhoewel de Duitse keizer Wilhelm II al direct na de Kaiserpreis van 1907 verordonneerde dat er een circuit moest worden aangelegd, duurde het nog tot 1925 voordat het aanleggen de Eerste Wereldoorlog de voornaamste was. Het nieuwe circuit was niet alleen bedoeld om te racen, maar ook als testbaan voor de Duitse auto-industrie. Belangrijke bijkomstigheid was dat zo’n circuit werkgelegenheid zou creëren. Tot de dag van vandaag wordt het circuit ongeveer een derde deel van het jaar gebruikt door de auto-industrie. Merken als BMW, Mercedes en Porsche testen er nieuwe auto’s, en ook merken als Jaguar en Kia hebben er een testcentrum. Ook voor een bandenfabrikant als Dunlop is de Nürburgring een geliefde testplaats.

Speelgoedauto

Tijd voor ons om af te reizen naar het legendarische circuit. Geïnspireerd door Caracciola’s uitspraken over de spectaculaire uitzichten, besluiten we een auto te nemen die het uitzicht zo min mogelijk belemmert: de Polaris Slingshot SL. Mooi is-ie niet, maar hij heeft geen ramen, geen deuren en geen dak: dan kijk je lekker om je heen. In zijn thuisland, Amerika, is de Slingshot officieel een motorfiets, hier staat de driewieler te boek als auto. Dat betekent dat je geen helm op hoeft, maar wij doen dat als we naar Duitsland rijden wél: met een helm kop je steentjes en insecten net even comfortabeler weg dan zonder. Op de weg dwing je enig respect af, voornamelijk door de agressieve neus en de breedte van bijna twee meter. Toch heb je achter het stuur het gevoel dat je in een speelgoedautootje zit, ook al omdat het stuur rechtstreeks uit de botsauto’s op de kermis lijkt te komen. Een tegenvaller is dat de motor uit saaie gezinsauto’s van General Motors komt: google de Chevrolet Malibu maar eens en je snapt direct dat deze motor het sportieve uiterlijk van de Slingshot niet waarmaakt. De Slingshot voldoet echter uitstekend voor het doel waarvoor wij ‘m mee hebben genomen: toeristisch rondkijken in de omgeving van de Nürburgring. Want de wegen in de omgeving van de Ring zijn meer dan de moeite waard.

Aston Martin

De auto waarvoor we eigenlijk zijn gekomen, zien we een dag later: de Aston Martin DB11. Het Britse merk heeft een eigen testcentrum op het bedrijventerrein Meuspath, op een steenworp afstand van de Nürburgring. ‘We testen daar al onze auto’s,’ vertelt woordvoerder Bastian Schaefer.

Lees de hele feature op Blendle en in de Playboy die nu in de winkel ligt.

driewieleropdenurburgring