‘Een tweeënhalve minuut durende ramp,’ is wel het laatste wat je wil horen nadat je een nieuw reclamespotje online plaatst. Het gebeurde Pepsi gisteren. In hun nieuwe reclame sluit de 21-jarige Kendall Jenner zich aan bij een protest terwijl ze eigenlijk bezig is met een fotoshoot. Op sociale media vermelden mensen dat ze het maar niets vinden dat Pepsi maatschappelijke thema’s zoals Black Lives Matter en de Women’s March gebruikt om geld te verdienen. Ook heerst er kritiek op de gelijkenis met Lesha Evans waarvoor expliciet gekozen lijkt te zijn. Evans werd in 2016 gearresteerd toen ze aanwezig was bij een Black Lives Matters actie. ‘Bood ze die agenten nou maar Pepsi aan, dan kwam alles goed.’ aldus men op sociale media.

Afbeeldingsresultaat voor Lesha Evans

Lees ook: Morgan Freeman volgt Hugh Hefner op in reclame van Bavaria en introduceert Swinckels

Het is niet de eerste keer dat een reclame negatief uitpakt voor een organisatie. Hoewel pijnlijk kan het ook ontzettend hilarisch zijn, al durven we bij de onderstaande advertenties wel te stellen dat het voornamelijk pijnlijk is. Merken zoals Absolut Vodka, Nivea en Nike sloegen de plank, op basis van maatschappelijke thema’s eerder al volledig mis.

Kendall Jenner en Pepsi

Absolut Vodka geeft per ongeluk aan dat Mexico de Verenigde Staten terug moet claimen

Mexicaans patriottisme kan je natuurlijk ook gewoon misbruiken om geld te verdienen. Absolut Vodka liet in Mexico een aantal advertenties zien waarin een wereldkaart uit 1800 te zien was, destijds had Mexico een veel grotere hoeveelheid land. In een ‘Absolut world’ zou dit nog van hen zijn nietwaar?  Ja, daar was niet iedereen even blij mee, het blijft een gevoelig onderwerp.

Afbeeldingsresultaat voor in an absolut world mexico

Nivea vindt dat zwarte mannen niet beschaafd zijn?

Natuurlijk kan dat de achterliggende gedachte niet geweest zijn maar de onderstaande advertentie schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Het punt was dat de onderstaande man een slordige versie van zichzelf afschud en dat hij er nu netjes uitziet, dat komt immers door Nivea producten. Er was ook een versie met een blanke man maar het kwaad was al geschied. De onderstaande poster kwam helaas een tikkeltje verkeerd over.

Afbeeldingsresultaat voor nivea re civilize yourself

Nike promoot per ongeluk kinderarbeid

In enkele fabrieken van Nike ging het voorheen stevig mis en werknemers moesten onder erbarmelijke omstandigheden werken. Toen Nike-baas Todd Mc’Kean in 2001 zei dat de fabrieken door derden werden gerund en dat ze er niets aan konden doen kon het merk op een hoop kritiek rekenen. Dit is allemaal opgelost en sinds 2002 is Nike bezig met toezicht op veiligheid en gezondheidseisen maar met die wetenschap in het achterhoofd konden genoeg mensen op sociale media flink losgaan op de onderstaande video. De grappen vlogen je om de oren, ‘Dit is opgenomen in een Nike-fabriek,’ en ‘dit is het personeel van Nike,’ kwam je als reactie her en der tegen.

 


Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.