Tom Holkenborg (49), beter bekend als Junkie XL, is zeer succesvol als filmcomponist. Na soundtracks voor onder meer Mad Max: Fury Road en Deadpool verzorgde de in LA wonende muzikant de filmmuziek voor Brimstone, de horrorwestern van Martin Koolhoven. Twintig vragen over honderdurige werkweken, paniekaanvallen, biologische groenteshakes en meer.

Lees ook: De smaak van: Giel Beelen

ANP-1035512-2

In vroegere tijden, op het podium van Pinkpop

1. Wie is volgens jou de beste filmcomponist aller tijden?
Ennio Morricone. Ik vind zijn laatste werken niet zo speciaal, maar wat hij in de jaren zestig en zeventig heeft gedaan is echt te gek. In Once Upon a Time in America is hij op zijn best.

2. Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd van jouw mentor, meestercomponist Hans Zimmer?
Dat je heel goed moet luisteren naar dat wat niet gezegd wordt. Je werkt als filmcomponist altijd met een groep mensen – de regisseur, de producent, de filmstudio’s – die praten over de film, maar soms onbedoeld iets niet zeggen. Toen ik bezig was met de score voor Divergent zat ik met vier mensen in dezelfde ruimte die allemaal iets anders zeiden, maar wat ze bedoelden te zeggen – dat de muziek voor de scène niet klopt – zeiden ze niet. Toen heeft Hans me even apart genomen en zei: dit is precies zo’n moment waar ik het eerder met je over heb gehad. Nu moet je weggooien wat je hebt en opnieuw beginnen.

3. Welk moment zou je nog eens over willen doen?
Dat zijn er zoveel. Ik heb mijn eerste manager van Junkie XL, Flip van Ommeren, op een heel lullige manier ontslagen. Dat zou ik graag over willen doen. Het was zo’n hectische periode. Ik had te veel angst dat het niet goed ging met mijn carrière en luisterde destijds naar alle foute stemmetjes. Toen heb ik Flip ontslagen terwijl hij op vakantie was. Volgens mij heb ik hem gewoon gebeld en gezegd dat we niet meer kunnen samenwerken. Daarna heb ik er veel moeite in gestoken om het weer goed te maken met hem.

4. Verlang je weleens terug naar dampende zalen met duizenden mensen die voor je applaudisseren?
Nee. Je wordt geen filmcomponist om op het podium te staan en applaus in ontvangst te nemen. Dan had ik artiest moeten blijven. Mijn waardering zit er in dat ik een meeting heb met de directeur van Warner Bros. en die dan tegen me zegt: ‘Tjonge, goed gedaan hoor, Mad Max. We kijken ernaar uit om een volgende film met je te doen.’ Dat zijn de complimenten waar ik het voor doe. Ik wil ook niet meer terug naar het podium. Ik mis het totaal niet.

5. Hoeveel verdien jij per maand?
Ik heb geen flauw idee. Echt niet. Dat moet je aan mijn manager vragen. Geld interesseert me gewoon niet. Ik weet alleen dat ik verre van rijk ben en dat ik elke dag hard moet buffelen om mijn assistenten en nieuwe apparatuur te kunnen betalen.

Dit is het begin van het interview. Koop voor de rest van het artikel de Playboy die nu in de winkel ligt. Hij is ook hier te verkrijgen, of op Blendle(€). Wil je het blad iedere maand op de mat hebben liggen? Neem dan een abonnement.


Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.