In de openingsscène van Lost in Translation ligt Scarlett Johanssons achterkant prominent in beeld, gehuld in bijna doorzichtig roze ondergoed. Ze ligt op een bed en staart uit het raam. Johansson was net 17 toen ze de rol kreeg. Haar rustige, doelbewuste prestaties maakten haar tot een van Hollywoods meest gewilde actrices. Haar creatieve keuzes zijn uitgestrekt en gevarieerd, een mix van blockbusters en art house experimenten: een computer in Her (waar ze alleen haar herkenbare stem kon gebruiken), een huishoudster van de 17e eeuwse schilder Johannes Vermeer in Girl With a Pearl Earring, de vriendin van een pornoverslaafde in Don Jon.

Lees ook: Schrijver Kluun: ‘Alles gaat beter als je een beetje vriendelijk bent’ 

In het afgelopen decennium koos ze ook rollen waar haar uiterlijk gebruikt werd al wapen, denk aan de films Lucy, Under the Skin, en The Avengers serie. Mannen onderschatten haar en worden daarvoor gestraft. Haar nieuwste personage is Majoor Motoko Kusanaki in Ghost in the Shell.
Je hebt wel eens gezegd dat je niet zeker weet of mensen van nature wel monogaam zijn.
Ik vind het idee van het huwelijk erg romantisch; het is een prachtig idee, en de uitvoering kan dat ook zijn. Zelf denk ik niet dat monogamie natuurlijk is. Niet iedereen zal dit leuk vinden, maar het is zo veel werk. En het feit dat het voor veel mensen zo veel moeite kost – voor iedereen – bewijst dat het niet natuurlijk is. Ik heb er wel heel veel respect voor en heb er zelf in meegedaan, maar ik denk dat het tegen ons instinct in gaat.

Hoe bereid je je voor op een nieuwe rol?
Ik probeer als eerst iets te vinden in het karakter waar ik steeds naar terug kan gaan. Of dat nou onzekerheid is, bijvoorbeeld iemand die bang is om ouder te worden, of iemand die, zoals de Majoor, geen bewustzijn heeft. Ze kent haar fysieke lijf, maar heeft geen idee over wie of wat ze is.

scarlett 1-2

Dat geldt ook voor de rollen die je speelt in Under the Skin en Her.
Met Her was ik me juist hyperbewust van wie ik was, omdat ik alleen een stem speelde. Toen vielen bepaalde gewoontes die ik heb me ineens ontzettend op. De sexscène met tegenspeler Joaquin was echt een oefening in het loslaten.

Was het gênant?
Volgens mij vond hij het in het begin echt ongemakkelijk. Hij deed zo gestrest, dat was heel interessant om te zien. Waarschijnlijk was het voor mij gemakkelijker omdat ik toch al heel de tijd een computer speelde. In een opnameruimte heb je het idee dat niemand je kan zien, dus kun je zijn wie je wil. Zijn reactie was heel bijzonder om te zien. Hij draaide bij en we deden het, letterlijk, we hebben het echt gedaan toen.

 

Lees het hele interview op de site van de Amerikaanse Playboy.


Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.