Playboy Review: Waarom Kingdom Come: Deliverance een modern meesterwerk is

Kingdom Come: Deliverance kent zijn ruwe randjes en wordt gehekeld om zijn save-systeem maar er is een goede reden waarom het save-systeem briljant werkt.

review kingdom come

In Kingdom Come volgen we Henry, de simpele zoon van een simpele smid in een simpel dorp in het jaar 1403 in Bohemen. Henry trekt zich niet veel aan van de politieke spelletjes die in het Koninkrijk gaande zijn en houdt zich vooral bezig met de buren pesten, vrouwen versieren, wijn drinken en dromen van avontuur. Wanneer, na het overlijden van de Koning, echter een machtsstrijd ontstaat tussen twee halfbroers raakt Henry betrokken bij een oorlog waar hij in de eerste instantie niets mee te maken wil hebben.

@backlink(209123)

Noodgedwongen op avontuur

De eerste paar uur van Kingdom Come kennen een emotioneel geladen en interessant verhaal. Na vier uur spelen zien we eindelijk dat we door de proloog heen zijn en ligt het Koninkrijk voor ons open. Tijd om dan toch op dat avontuur te gaan. Henry heeft een appeltje te schillen met de personen die verantwoordelijk zijn voor zijn noodlot en dus werk je jezelf omhoog in de gelederen van het leger om te leren, te groeien en je klaar te maken voor de te komen gevaren. Hoewel het verhaallijn ietwat inzakt na de proloog kent het alsnog ware parels. Zo ga je tijdens het onderzoek naar een moord richting de locale stamkroeg van een priester, waar je met hem dronken kunt worden, in een bargevecht terecht komt en je in bed eindigt met het barmeisje terwijl de dronken priester met een prostituee door het hooi rommelt. Een hilarisch tafereel wat ervoor zorgt dat de priester de volgende morgen door zijn kater geen preek kan houden in de kerk. Tijd om te helpen en, met je nog stomdronken kop, te gaan preken in een middeleeuwse kerk. Memorabel.

Het save-systeem

Op verscheidene fora en in meerdere reviews wordt het save-systeem genadeloos afgemaakt. Begrijpelijk indien je een game als Skyrim of The Witcher verwacht te spelen, maar eigenlijk moet die vergelijking helemaal niet gemaakt worden. Waar die games je een schijnbaar eindeloze reeks aan spectaculaire situaties voorschotelt schittert Kingdom Come juist op andere momenten. Je saved de game door progressie te boeken in het verhaal, door je favoriete borrel (savior schnaps) te drinken, door te slapen of door naar de hoeren te gaan. Dit betekent dat je de game niet altijd kunt saven vlak voor een gevecht of een belangrijke beslissing en dat heeft een bijzonder effect. Ten eerste wordt je gedwongen om je acties goed te overwegen en te leven met de consequenties van je daden. Daarnaast is slapen in jouw eigen bed een goede save-optie en dat zorgt ervoor dat je echt een dagritme oppakt en soms gebeurtenissen uitstelt. Je doet er goed aan om 's nachts naar huis te gaan en te slapen om zodoende de game te saven en uit te rusten (je energie wordt bijgehouden, wanneer dit te laag komt val je flauw door oververmoeidheid). Wij creëerden op deze manier het dagritme van een ware ridder. 's Ochtends werden we rond een uur of zes wakker waarna we ons wasten in de trog naast het huis waarin we verbleven, we aten ons ontbijt en stapten op ons vertrouwde ros. Terwijl de zon opkwam en het ochtenddauw wegtrok reden we langs onze buren richting de bakker om eten voor de komende dag te halen en naar de smid om onze wapens te slijpen. We namen enkele opdrachten aan en gedurende de dag kwamen we verder in het verhaal. Toen ons gevraagd werd om naar een bandietenkamp te gaan zagen we de zon ondergaan. Omdat het bos s' nachts immens donker en gevaarlijk is besloten we dat uit te stellen tot de ochtend. We reden naar huis, zagen de arbeiders richting de kroeg wandelen voor hun avonddrankje, en vlak voor het donker werd kwamen we aan in het plaatselijke bordeel. Met voldoening van de productieve dag in ons kielzog namen we de uitgebreide service, lieten we onze kleren wassen en namen we wat te eten. Ten slotte gingen we nog even naar de kroeg en verkochten nog snel onze loot van de dag bij de plaatselijke lommerd vlak voor hij de deur zou sluiten en naar huis zou gaan. Na een paar borrels, een date en een bargevecht gingen we dan toch naar huis, tijd om te slapen. De volgende ochtend gingen we er na het ontbijt, vlak voor zonsopkomst, weer op uit om dat bandietenkamp te vinden.

De game duwt je richting zo'n dagritme. Sta op, was, eet, ga aan het werk, kom thuis, dineer, ontspan, slaap en doe het de volgende dag over. Hierdoor merk je hoe subliem de wereld is opgebouwd. s 'Ochtends staan je buren in de rij bij een trog om zich te wassen, soldaten zitten te ontbijten vlak voor ze naar hun wachtposten gaan, de winkeliers openen hun deuren en de pastoor geeft een ochtendspeech. Vervolgens gaat iedereen aan het werk en zijn de winkels open, werken mensen op het land en kun je meedoen aan allerlei activiteiten. Kingdom Come is geen Skyrim waarbij je de game saved en afsluit terwijl je character op een berg in de nacht in een hoop sneeuw staat maar een game waarbij je na een dag hard werken naar bed gaat en de game afsluit. In Skyrim ga je onbevreesd het gevecht met iedere draak aan, je kunt het immers toch oneindig lang proberen. In Kingdom Come denk je wel tien keer na voor je überhaupt met iemand in gevecht gaat. Je gaat de dood vrezen en de tegenstander respecteren, iets wat we lang niet gevoeld hebben in een game. Na het lezen van vele reacties op het internet kregen we het gevoel dat velen de game niet spelen zoals het bedoeld is. Ze willen non-stop actie, doorgaan en kerker na kerker in. Ondertussen is Henry kapot en wil hij gewoon een hoertje, een warme hap en een zacht bed. Juist op deze momenten, waarop je bebloed en hongerig door het prachtige landschap naar huis rijdt, geniet je van de zonnestralen die door de bomen schijnen, een geschrokken hert en een kabbelende beek terwijl de zon ondergaat. Morgen weer op avontuur.

Bugs

Kingdom Come Deliverance kende een lange en moeizame ontwikkelingsperiode die begon op Kickstarter. Het Tsjechische bedrijf Warhorse Studios weet in samenwerking met Deep Silver echter een fenomenale game te maken die helaas net niet helemaal af lijkt te zijn. Het klopt dat de game vele bugs kent en dat is ongekend zonde. Vaak zie je npc's vanuit het niets in beeld verschijnen, textures worden vrij laat geladen, je kunt vast komen te zitten in de bosjes en de dialogen bevatten fouten. Zo kan Henry vanuit het niets naar personen vragen die wij niet kennen of kent hij een persoon juist niet terwijl we als speler allang weten waar die te vinden is. Vooral de bugs zorgen ervoor dat de game helaas een punt aftrek krijgt.

Uitgebreid

Kingdom Come is echter bizar uitgebreid waardoor enkele bugs te verwachten waren. Er gebeurt zo veel in deze game, het lijkt ons onmogelijk om dat per direct perfect te hebben. Zodoende is Kingdom Come een diamant die nog geslepen mag worden. We hopen dat de bugs er met patches uit worden gehaald en dat er overigens ook een patch komt voor het lockpicken want wat is dat verdomme een partij onmogelijk op de consoles. Het lockpicken is, net als bijna alles, zeer realistisch gemaakt en daarom niet te doen. Zakkenrollen, zwaardvechten en paardrijden gaan prima en het gevechtssysteem werkt, na oefening, onverwachts goed. Het schieten met pijl en boog is wat klungelig en vereist oefening. Je moet er echt tijd in stoppen wil je een nuttige boogschutter worden maar zodra je iemand door zijn kop schiet zit je te juichen op de bank.

De beste geschiedenisles ooit

Ten slotte is Kingdom Come de beste geschiedenisles die we ooit gehad hebben. Nog altijd wordt veronderstelt dat het lezen van boeken de beste manier is om over iets te leren, en hoewel we lezen heerlijk vinden (en het afhangt van wat je leest, als je niet verder dan 50 Shades komt, houdt je ontwikkeling snel op) zijn er wel degelijk goede alternatieven om te leren. Assasins Creed Origins komt binnenkort met een leermodus waarin je alles leert over het oude Egypte en Kingdom Come leert je les na les over het leven in de Middeleeuwen. Games, films, boeken, het hangt er van af wat je consumeert. Wanneer je wat films betreft niet meer ziet dan Transformers leer je niets, wanneer je echter naar The Imitation Game kijkt leer je een hoop. Dit geldt ook bij games en Kingdom Come toont ons de potentie van interactieve en spannende geschiedenislessen. Wil jij op de leukst mogelijke manier wat leren over de Middeleeuwen terwijl je zuipt, moord en af en toe op een barmeisje duikt? Dan weet je waar je moet zijn. Heb je de aandachtsspanne van een goudvis of weinig tijd en wil je liever explosies en simpel vermaak? Ook helemaal goed, maar start dan wat anders op, daar zijn voldoende games voor. Kingdom Come zal een harde kern aan fans krijgen maar aan de andere kant zal er ook een groep zijn die de game veel liever links laten liggen omdat het gewoon te diep gaat of omdat ze de bugs niet kunnen vergeven.