Dit verandert allemaal in het nieuwe Formule 1-seizoen

Dat de grid girls niet langer ten tonele verschijnen is duidelijk, maar er verandert nog veel meer.

formule 1 2018 veranderingen

Vanaf 25 maart kunnen we weer genieten van het Formule 1-seizoen. Hoewel, als we de discussies op sociale media mogen geloven wordt er steeds minder genoten. Dankzij de halo's zijn de auto's op esthetisch vlak voor vele afgedaan, dankzij de regels kunnen de coureurs volgens velen beter gaan filerijden op de A10 rond 5 uur op een dinsdag en dankzij het verdwijnen van de gridgirls is er geen vrouw meer te bekennen in de buurt van een formule 1-auto. 

@backlink(209137)

Startlijst

De officiele startlijst is inmiddels bekend gemaakt en daaruit blijkt dat Max Verstappen weer rijdt onder nummer 33. Niet langer heet zijn team overigens Red Bull Racing maar Aston Martin Red Bull Racing. De Britten worden dus opgenomen in de naam. Ook bij het kleinere broertje van Red Bull is er sprake van een naamsverandering, vanaf nu rijden Pierre Gasly en Brendon Hartley onder de naam Red Bull Toro Rosso Honda, vanuit het Italiaans en het Engels vertaalt heet het team dus letterlijk Rode Stier Rode Stier Honda. Klinkt toch een beetje duf dan nietwaar? McLaren heeft dit seizoen juist geen motor- of sponsornaam geadopteerd terwijl Sauber kiest voor Alfa Romeo Sauber F1 Team.

Nieuwe gezichten

Enkele nieuwe coureurs maken hun debuut, Charles Leclerc en Sergey Sirotkin zijn nieuwe gezichten.Leclerc rijdt voor Alfa Romeo Sauber en Sirotkin is bij Wiliams Martini Racing verwelkomt. 

Een uur later

Voorheen begon iedere race rond 14:00 lokale tijd, vanaf het volgende seizoen wordt dat 15:10 lokale tijd. Hier is voor gekozen zodat men de hele race kunnen zien indien tv-zenders iets te laat inschakelen met de uitzending van de gp en zodoende kunnen zien wat er precies gebeurt vlak voor de race.

De halo

Is hier al genoeg over gezegd? Waarschijnlijk. Wij zijn er geen fan van en we vragen ons vooral af wat voor invloed het zal hebben op de jaarlijkse officiele Formule 1-game. We hopen dat je niet de hele tijd naar een zwarte balk moet staren maar dat je de bij de cameraopties kunt kiezen voor een beeld zonder de halo. Voor de coureurs op de echte baan zal het waarschijnlijk weinig verschil maken, maar populair is de toevoeging allerminst.

Gridgirls

Het gesprek van de week is natuurlijk het verdwijnen van de gridgirls. Liberty lijkt te zoeken naar manieren om de sport te vernieuwen en volgens velen faalt het Amerikaanse bedrijf daar jammerlijk in. Wij zijn voor vrije keuze, de vrouwen die graag gridgirl willen zijn moeten de mogelijkheid hebben om daar voor te willen kiezen. Nu wordt hen opgelegd wat wel en niet juist is en dat ze zich daar naar moeten schikken terwijl ze kunnen rekenen op een ontslagbrief. Aan de andere kant heeft het bedrijf het recht om te beslissen wat er allemaal gebeurt op de baan maar dat de organisatie kan rekenen op een hoop kritiek moge duidelijk zijn.

Haaienvinnen

In 2017 veranderde het een en ander binnen de technische regelgeving. Zodoende gingen de teams opzoek naar loopholes om een voordeel te behalen. De T-wings en Shark Fins waren daar onderdeel van. Die verdwijnen nu dus.

De ophanging

Voorheen was het mogelijk om dankzij de ophanging aan de voorzijde van de auto, de hoogte van de wagen aan te passen tijdens de race. De FIA heeft besloten dat dit niet langer mag. 

De Livery

Enkele teams hebben het design van hun auto's radicaal omgegooid. Sauber moet bijvoorbeeld prominent laten zien dat Alfa Romeo nu een grote rol speelt. Dat is te zien in de livery, het team rijdt nu in de kleuren wit en rood met het logo van Alfa Romeo op de vleugel. Alfa Romeo keert na dertig jaar weer terug naar de koningsklasse van de motorsport. McLaren kondigde afgelopen maand aan dat het team een compleet nieuwe livery heeft en bij Red Bull en Mercedes kon je stemmen op nieuwe livery's.