BMW M550d xDrive tot het uiterste getest tijdens onze besneeuwde roadtrip

Met de BMW M550d xDrive door de sneeuw scheuren, wat een duivels genoegen.

BMW M550d xDrive test roadtrip

Elektrische auto’s worden steeds belangrijker. Als je automerk dan Bayerische Motoren Werke heet, heb je een probleem. Maar voorlopig maakt BMW nog auto’s met fantastische motoren. We maakten een roadtrip met de M550d xDrive. Een diesel.

@backlink(209675)

BMW M550d xDrive diesel en de Bentley de Bentayga V8 diesel

Vorig jaar introduceerde Bentley de Bentayga V8 Diesel. ‘We zijn heel trots op die auto, misschien is het wel de fijnste Bentayga van allemaal,’ vertelde een Bentleytopman onlangs. ‘Maar als we hadden geweten wat voor storm er op zou steken? Met de kennis van nu hadden we die diesel natuurlijk nooit ontwikkeld.’ Hoewel Volkswagen het enige merk is dat op heterdaad werd betrapt in het dieselschandaal van de afgelopen tijd, liggen de dieselmotoren breed onder vuur. En dat allemaal nu dieselmotoren zich eindelijk ontwikkelen tot een prettig alternatief voor benzinemotoren. Een diesel had altijd een beetje de sfeer van koopjesjagen bij de Lidl. Je tankte weliswaar goedkoper én je reed zuiniger, maar in ruil daarvoor reed je wel in een auto die rookwolken uitbraakte, rook naar vrachtwagens en bovendien tergend traag was.

 Om met de deur in huis te vallen: je kunt je eigenlijk geen betere auto wensen dan deze  BMW M550d xDrive

Merken als Alfa Romeo, Volkswagen en BMW brachten een kentering teweeg. Alfa was het eerste merk dat direct ingespoten diesels in personenauto’s leverde, een techniek waardoor de prestaties eigenlijk vergelijkbaar werden met die van benzinemotoren. Volkswagen deed dat op nog veel grotere schaal, en als accountmanager deed je het aan het begin van deze eeuw goed als je een Golf TDI ‘met rode i’ had — de snelste versie die Volkswagen destijds leverde. Al eerder was het BMW dat vooropliep met turbomotoren. Tot het begin van de jaren 80 deed BMW dieselmotoren af als ‘aardig voor vrachtwagenchauffeurs’. Om de concurrentie met Mercedes aan te gaan, bleken diesels echter onmisbaar. En dus introduceerde BMW in 1983 de 524td. De Beierse motorenfabriek liet er geen gras over groeien, het was direct de snelste diesel op de markt. Freude am Fahren voor veelrijders voor wie een auto met benzinemotor geen optie was.

BMW M550d xDrive, de sterkste zescilinder-diesel ooit?

Nu is het 2018 en vind je in de BMW-showrooms nog steeds zo’n schoolvoorbeeld van een fijne motor met de brandstof van de duivel, namelijk in de vorig jaar geïntroduceerde M550d xDrive. Er zijn diesels op de markt die meer vermogen leveren, niet alleen in cruiseschepen en vrachtwagens, maar ook in personenauto’s. Maar die diesels hebben ook meer cilinders; BMW levert de sterkste zescilinder-diesel van dit moment. En nu steeds meer merken geen nieuwe diesels meer ontwikkelen, is dit misschien wel de sterkste zescilinder-diesel óóit. De motor heeft een cilinderinhoud van drie liter, dus in de basis heeft de motor al een heel aardig vermogen. Met dank aan vier turbo’s stijgt dat tot een spectaculaire 400 pk. Om dat in perspectief te plaatsen: vijftien jaar geleden had de allersterkste 5 Serie, de M5, een vermogen van 400 pk, terwijl de sterkste diesel een vermogen van 193 pk leverde. De M550d sprint bovendien in 4,4 seconden naar de 100, bijna een volle seconde sneller dan die M5 van vijftien jaar terug. En terwijl die M5 daar iedere 7,2 kilometer een liter benzine voor nodig had, kom je met de M550d tot 16,9 kilometer per liter. Op papier dan. De wettelijk verplichte tests waarin dat verbruik wordt vastgesteld zijn zo antiek dat ze eigenlijk geen ander doel dienen dan auto’s onderling te vergelijken, want over het daadwerkelijke verbruik vertellen ze weinig.

Lees alles over onze roadtrip in de BMW M550d xDrive in de Playboy die nu in de winkel ligt of op Blendle.