Ferrari California T Handling Speciale: voor rappers en voetbalvrouwen

Ferrari bouwde een auto voor doelgroepen die het merk voorheen niet kon bedienen: voetbalvrouwen en rappers. We reden er...

Ferrari bouwde een auto voor doelgroepen die het merk voorheen niet kon bedienen: voetbalvrouwen en rappers. We reden er een weekje mee én vroegen rapper Diggy Dex wat hij van de auto vindt. 

Ferrari bestaat dit jaar 70 jaar. In 1947 officieel met het merk, maar de Scuderia Ferrari — het raceteam — bestond al veel langer. Als twintiger begon Enzo Ferrari als coureur bij Alfa Romeo, om er in 1939 weer te vertrekken. Daarop begon Ferrari zijn eigen bedrijf, in eerste instantie onder de naam Auto Avio Costruzioni, maar later onder zijn eigen naam. In maart 1947 was de Ferrari 125 S gereed. Die auto was bedoeld voor het circuit, en dat is natuurlijk ook het eerste waaraan je denkt bij een Ferrari: de racesuccessen, of het nu met Niki Lauda, met Michael Schumacher of met andere coureurs is. Pas daarna denk je aan een handvol legendarische straatauto’s, zoals de F40. Die auto werd dertig jaar geleden gepresenteerd om de veertigste verjaardag van het merk te vieren (en het was overigens de laatste Ferrari die gepresenteerd werd in aanwezigheid van Enzo Ferrari zelf). Tien jaar later kwam er weer zo’n verjaardagsspecial, maar daarna was het uit met de verjaardagsfeestjes. Dit jaar zul je dus tevergeefs op een F70 wachten. En hoewel we nog nooit met een F40 hebben gereden en daar graag verandering in brengen, lopen wij daarom een beetje vooruit op het feestje met een van de meest recente Ferrari’s: de California T Handling Speciale.

Lees ook: De Ferrari 308 GTS van Magnum P.I. wordt aangeboden op een veiling

Met deze auto richt Ferrari zich op de mensen die er wel het geld voor hebben, maar die vroeger geen posters van een F40 of een Formule 1-Ferrari boven hun bed hadden hangen; op mensen die hun weekend niet doorbrengen op de Nürburgring; op mensen die bij ‘Zandvoort’ niet denken aan een dagje op het circuit, maar de hipste clubs in Bloemendaal. Samenvattend: deze Ferrari is bedoeld voor voetbalvrouwen en rappers. Omdat we erg benieuwd waren wat de doelgroep ervan vindt, zochten we die op. Voetbalvrouwen negeerden onze telefoontjes, dus eindigden we bij rapper Diggy Dex (36).

Door naar de belangrijkste vraag: wat vindt hij van de auto? ‘Er zit wel een goede geluidsinstallatie in, maar man, drie ton voor een auto… Ik kom uit een gezin waar dat niet zo centraal stond, een intellectueel gezin, om het zo maar even te noemen. Mijn ouders zijn universitair geschoold, we keken de VPRO, we lazen de NRC — al staat daar tegenwoordig ook een autorubriek in. Maar met drie ton zou je ook een heel lekker huisje in Frankrijk kunnen kopen, waar je elke zomer kunt zitten, of waar je je een weekje terug kunt trekken om muziek te maken. Ik heb zelf een Opel Meriva.’ Ook niet echt rock-’n-roll, zo’n Meriva, opperen we. ‘Tja, dat interesseert me echt geen moer. Ik ben meer van het praktische, als het om auto’s gaat. De geschiedenis ervan interesseert me wel; de makers van de eerste Rolls, of hoe de Kever is ontstaan in Nazi-Duitsland — dát vind ik vette verhalen. En dat die Meriva niet echt rock-’n-roll is… Echt grote sterren zoals Justin Bieber of Beyoncé hebben schema’s waar je helemaal naar van wordt. Zo’n rock-’n-roll-leefstijl houd je niet vol. Als je 20 bent zoek je je grenzen op, dan ga je een tijdje los, maar als je 30 bent is dat wel afgelopen toch? Dan heb je geen zin meer om de volgende dag in je telefoon te kijken wie je allemaal geprobeerd hebt te bellen.’

Het hele artikel lezen? Dat kan in de Playboy die nu in de winkel ligt en hier verkrijgbaar is, of lees het hele artikel hier op Blendle!

[gallery type="rectangular" size="medium" ids="185593,185595,185597"]