Ford Mustang & Ford Focus RS: een merk om van te houden

Stel, je hebt nog ergens 60.000 euro in een ouwe sok liggen en je bent toe aan een nieuwe auto. Is de Ford Mustang dan e...

Stel, je hebt nog ergens 60.000 euro in een ouwe sok liggen en je bent toe aan een nieuwe auto. Is de Ford Mustang dan een goede keus, of kun je toch beter de snellere Focus RS kiezen, die ook nog eens praktischer is? We maakten een roadtrip door Noord-Frankrijk om het te onderzoeken.

Voor autoliefhebbers zijn het barre tijden. De elektrische auto rukt op en de vrees is dat ook de zelfrijdende auto eraan komt. Daarmee wordt autorijden ongeveer even spannend als een ritje met de trein. Petrolheads vrezen dat ze over een paar jaar passagiers in hun eigen auto zijn. Gigantische hoeveelheden benzine opstoken omdat dat nou eenmaal leuk is, wordt nog maar door een enkeling gezien als onschuldig tijdverdrijf. De groene gekkies hebben de complete autoindustrie veroverd. De complete autoindustrie? Nee, een enkele fabrikant blijft dapper weerstand bieden en verkoopt nog steeds liefhebbersauto’s.

Lees ook: Uit zijn as herrezen: de Jaguar XKSS

Ford, bijvoorbeeld. Maar het merk moet wel concessies doen. De dit jaar geïntroduceerde Focus RS heeft niet langer een vijfcilinder motor onder de kap, maar moet het doen met een viercilinder (die overigens wel sterker is dan de oude vijfcilinder). De eveneens dit jaar geïntroduceerde Mustang kun je bestellen met een V8, maar dat doet in Nederland niemand. Hier koopt iedereen ’m met een viercilinder — nota bene dezelfde die in de Focus RS zit. Wie tien jaar geleden had voorspeld dat een Ford Mustang nog eens leverbaar zou zijn met een motor uit de Focus, zou waarschijnlijk veilig weg zijn gestopt in een gesloten kliniek diep in de bossen.

Belangrijker is echter de vraag of je ook plezier met deze auto’s kunt beleven. Waarom zou je anders een Focus RS of een Mustang kopen? Daarom nemen we de auto’s mee naar Noord-Frankrijk, waar ze ieder op hun eigen terrein mogen laten zien wat ze kunnen. Van Calais loopt een prachtige weg langs de kust naar beneden, naar de kustplaats Boulogne-sur-Mer. Langs die hele weg zie je de geschiedenis van Frankrijk. Vlak bij Boulogne staat de Colonne de la Grande Armée, een reusachtig monument dat eraan herinnert dat hier de Franse legers in 1805 klaarstonden om Engeland te veroveren. Langs de hele kust zie je ook talloze bunkers uit de Tweede Wereldoorlog. Als je erover nadenkt, maakt dat de geschiedenis van Ford nog merkwaardiger. Het merk werd namelijk opgericht in Amerika, maar al snel werden er allerlei Europese vestigingen opgericht die vaak ook hun eigen modellen hadden. Duitse Fords waren anders dan Engelse Fords, terwijl Franse Fords wéér anders waren. De verschillende modellen concurreerden soms zelfs met elkaar. Pas in de jaren 60 werden de Europese activiteiten samengevoegd. Overigens had Nederland tot 1981 ook een fabriek, maar die maakte geen eigen modellen. In Amsterdam werden allerlei modellen door elkaar geproduceerd, tot Mustangs aan toe.

De Mustang biedt voor ons meer rijplezier, niet in de laatste plaats omdat je hem ook open kunt rijden én omdat bij de Focus iedere vorm van vering lijkt te ontbreken; hij is harder geveerd dan veel sportauto’s. Maar of je het nu wel of niet voelt voor de Focus, je kunt niet anders dan waardering opbrengen voor Ford. Bij concurrerende merken als Opel en Volkswagen zul je tevergeefs zoeken naar auto’s als de Focus RS en de Mustang. Ford heeft ze wél in de prijslijst, en alleen al daarom móet je van het merk houden.

Dit is slechts een gedeelte van het hele artikel uit de Playboy die nu in de winkels ligt en hier te verkrijgen is. Lees ook het hele artikel hier op Blendle!