Rolls-Royce Dawn: erotische tintelingen op de weg

Onlangs introduceerde Rolls-Royce de Dawn, een cabrioletversie van de Wraith die we van het merk geen cabrioletversie va...

Onlangs introduceerde Rolls-Royce de Dawn, een cabrioletversie van de Wraith die we van het merk geen cabrioletversie van de Wraith mogen noemen. Daarom besloten we ze eens naast elkaar te zetten om de verschillen te bekijken.

Lees ook: Cristiano Ronaldo mocht als eerste de Bugatti Chiron testen  

'Het is gewoon de meest sexy Rolls-Royce die ooit is gebouwd,' jubelt het persbericht ons toe. En die naam, het Engelse woord voor ‘dageraad’? Daar is ook iets over te melden: ‘De naam Dawn verwijst op perfecte wijze naar de nieuwe kansen die elke nieuwe dag biedt: het ontwaken, het openstellen van de zintuigen en het doorbreken van de zon. Met haar voorzichtige, anticiperende maar zelfverzekerde karakter is de dageraad het moment dat de wereld ontwaakt uit het etherische duister van de nacht. De frisheid van de dageraad in de vroege morgen veroorzaakt een erotische tinteling op de huid, en de zintuigen en passie ontwaken nu de dag begint.’ Wat dit over de auto zegt weten wij ook niet, maar we stellen ons graag voor dat Marissa van Laarhoven, de knappe Rolls-Royce-importeur uit Eindhoven, ’s ochtends rond een uur of acht haar werkdag begint met die ontwakende passie, met die erotische tintelingen en met wilde fantasieën over de meest sexy Rolls ooit, net zoals we ons graag voorstellen dat ze dit toevertrouwde aan haar dagboek maar het per ongeluk als persbericht verstuurde. En je snapt: zodra ze met haar licht-Brabantse tongval aan de lijn hangt om te vragen of we niet nodig kennis willen maken met de nieuwste Rolls-Royce, is het totaal uitgesloten dat we daarvoor bedanken.

Eerlijk gezegd werd onze interesse niet alleen gewekt door het telefoontje van Marissa. Eerder al spraken we Giles Taylor, designchef bij Rolls-Royce, over de auto en daardoor kregen we ook wel zin om er eens mee op pad te gaan. ‘Mijn baan bestaat uit het managen van de designafdeling,’ vertelde hij. ‘De inspiratie daarvoor vind ik niet achter mijn bureau, ik hou ervan om naar buiten te gaan. Vanaf München ben je zo midden in de bergen, waar ik mijn gedachten de vrije loop kan laten. Dan probeer ik de omgeving voor me te zien waarin de auto die we gaan ontwerpen helemaal tot zijn recht komt. Als we aan een nieuwe auto beginnen, stel ik me niet de lijnen van de auto voor, maar de scenery. Wat dat betreft zie ik mezelf meer als een filmregisseur dan als een ontwerper. Of je met de nieuwe Dawn naar Zuid-Frankrijk moet? Dat vind ik een goed idee, maar eigenlijk is dat pas het begin. Vanaf daar zou je door moeten rijden naar Italië om een espresso te drinken in Rome, dan heb je pas echt het beeld dat ik voor me zie als ik aan de Dawn denk.’

Het verhaal van de nieuwe Rolls-Royce gaat verder in het maartnummer. Bestel het blad hier of lees het artikel op Blendle. Nog gemakkelijker, neem een abonnement, dan sturen we iedere maand het blad naar je op.