We gingen op pad met de spectaculaire Subaru WRX STI

Voor het nieuwste nummer van Playboy gingen we op pad met de spectaculaire Subaru WRX STI. Alleen… De Subaru liet ons in...

Voor het nieuwste nummer van Playboy gingen we op pad met de spectaculaire Subaru WRX STI. Alleen… De Subaru liet ons in de steek, waardoor je in het magazine vooral leest over een Ford Focus en een Ferrari F12. Dus gooien we de Subaru hier in de herkansing.

Normaal gesproken vermoeien we je niet met geneuzel over techniek, maar de Subaru heeft een motor die de moeite waard is. Hij is namelijk voorzien van een boxermotor. De cilinders van zo’n motor liggen tegenover elkaar. Daardoor rijdt de auto beter, want het zwaartepunt ligt lager — en hoe lager het zwaartepunt, hoe beter je auto rijdt. Waarom dan niet alle fabrikanten een boxermotor gebruiken? Nadelen zijn er ook. Zo is het blok breder dan een ‘normale’ motor en verbruikt hij soms meer olie.

Lees ook: De nieuwe Bugatti Chiron wordt de snelste auto ooit

Subaru is echter in goed gezelschap, want ook Porsche maakt gebruik van boxermotoren. Porsche gebruikt de boxer echter alleen in sportauto’s: de Boxster, de Cayman en de 911. In andere modellen worden motoren gebruikt waarbij de cilinders in lijn of V-vorm zijn geplaatst. Bij een SUV heb je immers minder voordeel van een laag zwaartepunt dan bij een sportwagen, redeneert Porsche. En bij die motoren kan er samen worden gewerkt met de andere merken die bij het Volkswagen-concern horen, natuurlijk.

Vergelijkbare prijzen

Door de ongelooflijk hoge belastingen die in Nederland voor nieuwe auto’s gelden, is de Subaru WRX STI bij ons vergelijkbaar geprijsd met zo’n andere auto met een boxermotor: de Porsche Boxster. De Porsche is zelfs iets goedkoper. Daarom zetten we ze tegenover elkaar. Die motor is wel bijna de enige overeenkomst: de Porsche is een roadster, de Subaru een degelijke sedan. Bij de Subaru zit de motor voorin, bij de Porsche ligt ‘ie direct achter je. Bij de Subaru drijft ‘ie vier wielen aan, bij de Porsche alleen de achterwielen. Toch is er ook een tweede overeenkomst: rijden doen ze allebei fantastisch.

Op het eerste gezicht lijkt de keus eenvoudig: natúúrlijk kies je een Porsche in plaats van een Subaru. Maar hoe is het als de Subaru veel praktischer is dan de Porsche? Als je in de Subaru je vriendin én je maîtresse mee kunt nemen en in de Porsche niet? Als de Subaru het imago heeft van een ruige rallyauto en de Porsche dat van een schattig instapmodelletje?

Wij vonden de Porsche fijner sturen, dus voor ons was de keus niet zo moeilijk. Tot we de Subaru eens goed gebruikten op de wegen waar hij excelleert: we maakten er een lange rit mee van Brussel naar Amsterdam, maar we namen een route door de Ardennen en Zuid-Limburg, over zo klein mogelijke weggetjes, soms zelfs onverhard. Hoe smeriger hij wordt, hoe ruiger hij eruit gaat zien. Deze auto vraagt, nee, sméékt om een flink pak op z’n donder.

En hoewel we zelf toch die voorkeur voor de Porsche bleven houden, zat de Subaru hem dicht op de hielen. Knap, want als je de Nederlandse belastingen buiten beschouwing laat, is de Subaru behoorlijk wat goedkoper dan de Boxster. En bovendien: iedereen die we tegenkwamen zag de Porsche nauwelijks staan en keek vol bewondering naar de Subaru.

[gallery type="rectangular" size="medium" ids="151761,151759,151757,151755,151751" orderby="rand"]

Subaru WRX STI

300 pk, 0-100 km/h in 5,2 seconden, topsnelheid 255 km/h, prijs 90.995 euro (WRX STI 2.5T Sport Premium, WRX STI vanaf 85.995 euro)

Porsche Boxster Black Edition PDK

265 pk, 0-100 in 5,7 seconden (5,5 in Sport+), topsnelheid 262 km/h, prijs 79.000 euro

Tekst: Perry Snijders