Nederlandse auto's: Nederland is als autoland veel groter dan je denkt

Donkervoort is de parel in de kroon van de Nederlandse autoindustrie. Niet zo moeilijk ook, want Nederland is nou eenmaa...

Donkervoort is de parel in de kroon van de Nederlandse autoindustrie. Niet zo moeilijk ook, want Nederland is nou eenmaal geen autoland. Tenminste, dat wordt vaak gezegd. Maar inmiddels is dat ongemerkt veranderd — en niet alleen omdat een van de meest getalenteerde F1-coureurs toevallig een Nederlands paspoort heeft.

De IAA in Frankfurt, dit jaar van 14 tot en met 24 september, is misschien wel de belangrijkste autoshow ter wereld. Waar de AutoRAI de moed heeft opgegeven, vindt in Frankfurt eens in de twee jaar een onbeschaamde viering van het fenomeen auto plaats. Blikporno in de gloria, met de Duitse fabrikanten voorop. Merken als Mercedes, Audi en BMW vullen een complete hal met hun nieuwste modellen. Niet samen; ieder afzonderlijk vullen ze een complete hal. Natuurlijk laten ze daar hun nieuwe auto’s zien, in het geval van BMW bijvoorbeeld de X3 en M5, maar er is meer dan dat. In de enorme hal, 10.500 vierkante meter groot, vind je bij dochtermerk MINI bijvoorbeeld een smoothiebar en een barbershop. Je vindt er echter ook Hollands glorie: de MINI Countryman en de BMW X1, beiden geproduceerd bij VDL Nedcar in Born. BMW’s designchef Adrian van Hooydonk kent de omgeving daar goed: hij werd een paar dorpen verderop geboren. En hij is lang niet de enige Nederlander in de top van het Duitse bedrijf: de man die verantwoordelijk is voor de afstemming van het onderstel van iedere BMW, Jos van As, werd geboren in Amsterdam en studeerde in Delft. De chef leuk speelgoed van het merk, Frank van Meel, komt ook al uit Nederland; hij is bij het merk verantwoordelijk voor alle M-modellen. Binnenkort rapporteren ze misschien ook aan een Nederlander; in de boardroom is vanaf 1 januari Pieter Nota te vinden, nu nog de derde man bij Philips. Zou het komen omdat de grootaandeelhouders van BMW, de familie Quandt, afstammen van een Nederlandse touwslagersfamilie?

Nederlandse auto's : McLarens rijden op turbo's uit Almere

Kracht uit Almere

Een studiegenoot van Van Hooydonk aan de TU Delft schopte het eveneens tot chefdesigner bij een automerk: Laurens van den Acker is verantwoordelijk voor het uiterlijk van iedere Renault. En overigens ook voor de splinternieuwe Alpine A110, een van de heetste sportauto’s van het moment, leverbaar vanaf het eind van het jaar. De managing director van het opnieuw tot leven gewekte sportwagenmerk? Michael van der Sande — ook al een Nederlander.Ook die auto’s kun je zien op de IAA, waar je verrassend genoeg ook veel Nederlandse bedrijven aantreft. De beurs heeft verrassend genoeg niet minder dan 42 Nederlandse deelnemers, variërend van TU/ecomotive tot Flitsmeister en van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu tot Mitsubishi. Nu is Mitsubishi weliswaar niet Nederlands, maar dochterbedrijf Mitsubishi Turbocharger and Engine is dat wel. Het bedrijf werd in 1949 in Harderwijk opgericht als SAMOFA (dat stond voor Samenwerkende Motoren Fabrikanten). Inmiddels zit het bedrijf in Almere en is het uitgegroeid tot een van de grootste fabrikanten van turbo’s in Europa; er zijn er al meer dan 25 miljoen geproduceerd. Die worden voor het overgrote deel geleverd aan autofabrikanten, waaronder BMW, Renault en Volvo. Ook aan McLaren trouwens. Sportauto’s als de McLaren P1 halen hun kracht uit Almere.

Nederlandse auto's : Victor Muller presenteerde dit jaar de de Nederlandse Spyker C8 Preliator Spyder .

Verrassing

In Zeewolde is een bedrijf gevestigd dat op een heel ander gebied vooroploopt: Van Amersfoort Racing. Frits van Amersfoort richtte het in 1975 op en sindsdien reden er talloze Nederlandse coureurs voor, voornamelijk in de Formule 3. Marcel Albers, Jos Verstappen, Tom en Tim Coronel, het zijn maar een paar van de coureurs die er in ruim 40 jaar reden. Oh, en Max Verstappen won in 2014 tien Formule 3-races, vlak voor hij zijn overstap naar de Formule 1 maakte. Behalve Max Verstappen, misschien wel de meest getalenteerde coureur van het moment, zijn er trouwens nog andere Nederlandse coureurs die het vermelden waard zijn. Nyck de Vries bijvoorbeeld, die in het talentenprogramma van McLaren is opgenomen en daardoor Formule 2 rijdt. Of op een heel ander gebied: rallyrijder Kevin Abbring, die afgelopen jaar diverse keren aan de start kwam in het World Rally Championship (WRC) en nu voor Peugeot rijdt.

Lees ook: Zo was het om op te groeien op de Wallen tussen de hoeren, penoze en met Zwarte Joop

Als je bij Van Amersfoort Racing bent, gaan je gedachten bijna vanzelf naar Spyker. Het pand waarin Van Amersfoort gevestigd is, was namelijk ooit de fabriek van Spyker. Inmiddels is het automerk verhuist naar een klein kantoortje boven een kapperszaak, maar toch wist Victor Muller eerder dit jaar vriend en vijand te verbazen toen hij op de Salon van Genève de C8 Preliator Spyder liet zien — ook al omdat Christian von Koenigsegg daarbij was én aankondigde dat zijn sportautomerk motoren aan Spyker zou gaan leveren. Hoeveel auto’s er sindsdien geproduceerd zijn, is niet bekend; de eerstvolgende keer dat Spyker in het nieuws kwam, was omdat het bedrijf een huurachterstand zou hebben. Voor dat kantoortje boven de kapperszaak, dus. Jammer, want we zijn zeer benieuwd hoe die C8 Preliator rijdt.

De hele feature lezen? Dat kan op Blendle in de Playboy die nu in de winkel ligt en hier te koop is.

Nederlandse auto's: De Vector is een Nederlandse wagen die beter is dan een Humvee.