Held op sokken: Dirk Vis

Dirk Vis wilde in zijn bedrijf mode, kwaliteit, duurzaamheid en innovatie samenbrengen. Sokkenmerk Qnoop was h...

Dirk Vis wilde in zijn bedrijf mode, kwaliteit, duurzaamheid en innovatie samenbrengen. Sokkenmerk Qnoop was het resultaat. ‘De ontwerpen zijn anders dan de standaard zwarte sok, maar wel draagbaar. We maken alleen maar gebruik van bio-katoen uit Portugal, wat ons duurzaam en kwalitatief maakt. En we hebben natuurlijk het kenmerkende knoopje met het loopje.’

Het knoopje en het loopje gebruik je om sokken aan elkaar te bevestigen in de wasmachine of in je sokkenla. Zo raak je nooit meer een deel van een paar kwijt. ‘En het knoopje is natuurlijk ook een fashion statement,’ voegt Dirk eraan toe. Het idee voor de lancering van een nieuw sokkenmerk kwam bij Dirk toen zijn vrouw aan kwam met de zoveelste lading eenlingsokken. ‘Kun je hier niet wat aan doen?’ riep ze. ‘Ik droeg alleen maar zwarte sokken, zodat het makkelijker te matchen was. Maar dat lost natuurlijk het probleem niet op. Met dat idee ben ik aan het werk gegaan.’

Altijd hippe voeten

Na een hoop brainstormen en ontwerpen was Qnoop geboren. In het begin maakte Dirk de ontwerpen voor de sokken zelf. ‘Inmiddels heb ik een team van designers dat dit voor me doet.’ Elk seizoen heeft thema’s en kleuren waar Qnoop in mee gaat. Altijd hippe voeten dus!

Qnoop richtte zich eerst vooral op mannen die een voorliefde hebben voor kwaliteit en vormgeving en ook nog graag een steentje bij willen dragen aan een beter milieu. Inmiddels hebben ze met een vrouwenlijn ook onze wederhelften erbij betrokken. Kenmerkend voor Qnoop is dat alle sokken als een cadeautje verpakt zijn. Handig, want Vaderdag staat weer voor de deur. Weten wij meteen weer wat we moeten geven.

Op dit moment liggen er sokken van Qnoop in winkels door heel Nederland en Belgie?. ‘We zijn dus eigenlijk een internationaal merk,’ realiseert Dirk zich. ‘Uiteindelijk wil je natuurlijk altijd verder uitbreiden. Het zou ook erg gaaf zijn om samen te kunnen werken met andere merken. Maar dat is allemaal voor de toekomst.’ Zelf draagt Dirk in elk geval alleen nog maar Qnoop-sokken: ‘Practice what you preach!’