Door de jaren heen zijn veel Nederlandse talenten richting Hollywood getrokken. Sommigen maakten het in The Entertainment Capital of the World, nog veel meer kwamen met een zak vol desillusies thuis. Playboy sprak een zestal creatieve gelukszoekers die dromen van een bestaan tussen de sterren of juist achter de schermen.
Lees ook: Scarlett Johansson: Ik denk niet dat monogamie natuurlijk is
Ik had eigenlijk altijd een kuthekel aan Amerika. Die mentaliteit daar sprak me helemaal niet aan. Toen ik met mijn vriendin die kant op vertrok, verwachtte ik echt binnen twee jaar weer terug te zijn. Nu zijn we tien jaar verder, voel ik me thuis, hebben we een kleine en gaat het qua werk supergoed. Justin van der Lek (33) kan er soms nog steeds niet over uit. Samen met zijn vrouw Jacqueline, die make-up-artist is, reisde hij op de bonnefooi richting Hollywood om daar aan de slag te gaan als special en visual effects-designer. Zijn opleiding: het grafisch lyceum, want puur special effects bouwen leer je in ons land niet in de schoolbanken. Hij kocht zich suf in de American Book Store in Amsterdam, puur om inspiratie op te doen en de stiel te leren. Al van kinds af aan is hij gegrepen door de macht van de visuele illusie. Met Star Wars als heilige graal natuurlijk, zegt hij lachend. Het was dan ook een jongensdroom dat ik uiteindelijk aan die serie heb mogen meewerken.
De eerste tijd dat Van der Lek, afkomstig uit Nieuwegein, in Hollywood verbleef, waren volgens hemzelf een flinke struggle. We hadden samen flink gespaard en daarvan twee tickets gekocht. Eenmaal aangekomen in de States, kwamen we erachter dat je natuurlijk ook een werkvisum nodig hebt. Hadden we helemaal nooit bij stilgestaan. Het duurde tijden voordat dat geregeld was. We hadden dus amper inkomsten en dat terwijl huisvesting bijvoorbeeld in Hollywood heel erg duur is. We sliepen letterlijk twee jaar lang op een luchtbed, omdat we geen gewoon bed konden betalen. Ons eten: instant noodles. Elke dag. Maar het is het allemaal waard geweest.
Want na een tijdje begint het te draaien voor Van der Lek. Hij klopt letterlijk bij elke filmmaatschappij aan, totdat Look!FX toehapt. Hij mag meewerken aan de blockbuster Pirates of the Caribbean 2, die vervolgens de Oscar voor Best Visual Effects wint. Twee jaar later kan hij aan de slag bij Digital Domain, een van de topstudios op het gebied van visual effects. Als je mee hebt gewerkt aan een Oscarwinnende film, wordt alles makkelijker. Je visum verlengen, opdrachten krijgen en je netwerk vergroten. Maar het blijft keihard werken. Mensen hebben het beeld van Hollywood dat alles glitter en glamour is, nou: vergeet het maar.