Playboy review: Project Cars 2

Zodra je jouw eerste echte race in Project Cars 2 gereden hebt waan je je een heuse coureur, een vrij slechte coureur maar een coureur desalniettemin.

project cars

Vergis je niet Project Cars 2 is niet zomaar een racegame, het is een onvergeeflijke race-simulator zonder zijwieltjes. 

Beter dan het eerste deel?

Een veelgehoorde klacht over Project Cars 1 was dat de game simpelweg niet speelbaar was zonder gamestuur. Met een controller of een toetsenbord kon je gegarandeerd rekenen op een flinke portie overstuur, spins en een laatste plek tijdens zowel de kwalificaties als in de daadwerkelijke race. Laten we die zorgen direct uit de wereld helpen: Project Cars 2 is met een controller ook prima speelbaar. Ja, we zaten eerst enkele uren te pielen met de instellingen om tot een definitieve setup te komen maar daarna kon onze carrière beginnen. We raden overigens wel aan om de de game met een tof racestuur en pedalen te spelen want de game is hier duidelijk voor gemaakt. Aan het begin van de game kan je direct aan de slag met alle 180 wagens en 60 circuits, het is niet nodig om onderaan te beginnen en te racen voor wat kleingeld zodat je na uren grinden eindelijk die ene auto kunt kopen (we kijken naar jou Gran Turismo). Dit is heerlijk want de nadruk ligt nu gewoon lekker op hetgeen de game over moet gaan: racen. Ben je net als ons en duik je direct op de snelste wagens die in de game zitten? Verwacht dan een aantal crashes want net als in het echt zul je de wagen eerst moeten temmen, finetunen en moet je respect krijgen voor het gaspedaal. In het echt trap je ook geen wagen met 700 pk volledig open vanuit stilstand, dat gaat fout. Daarnaast bevat Project Cars 2 luxemerken die niet in het eerste deel te vinden waren zoals Porsche, Lamborghini en Ferrari en bevat de game nu 29 verschillende racedisciplines waaronder rallycross.

@backlink(206975)

Word een hobbymonteur

Dat finetunen gaat diep, de echte purist kan zich waarschijnlijk uren bezig houden met het testen van de luchtdruk in de banden, de instellingen van de ophanging en hoeveel liter brandstof je het beste mee kunt nemen. Om het nog mooier te maken kun je vanuit de garage ook een pitstop-strategie opstellen. Op deze manier ben je al geruime tijd voor de race bezig met de voorbereiding wat de aanloop naar de race alleen maar leuker en spannender maakt. Tijdens de echte race gaat het er dan om dat je niet alleen goed rijdt maar dat je vooraf ook de juiste beslissingen genomen hebt. Hier kan je een handje bij geholpen worden want bij jouw raceteam zit een ingenieur inbegrepen. Wanneer jij geen hobbymonteur bent en ook niet de ambities hebt om dit te worden kan je gewoon tegen hem zeggen dat je last van onderstuur hebt, de ingenieur geeft dan aan waar dit aan kan liggen en past het vervolgens voor je aan. Hier kwamen we ook de eerste bug tegen (een andere veel gehoorde klacht over Project Cars 1) we konden de setups van de wagens namelijk niet opslaan (op eentje na) we hebben vernomen dat deze bug ook in de eerste game voorkwam, een kleine smet op een verder prachtig systeem.

Bizar veel opties

Niet alleen de mogelijkheden omtrent de wagen zijn eindeloos ook met betrekking tot de race kun je bizar veel instellen. Vooral het dynamische weer steelt de show. Je kunt meerdere opties aan het weersysteem toevoegen waarvan jij aangeeft of het zonnig, regenachtig, stormachtig, mistig of besneeuwd moet zijn ook geef je aan hoelang het duurt voor de wolken en de buien wegtrekken en het zonnetje weer doorbreekt. Tijdens een heftige regenbui blijft het water op logische plekken liggen (in kuilen die ook echt in het asfalt van de echte circuits zitten) en wanneer de zon gaat schijnen. Na een korte sneeuwbui verschijnen er plassen, maar als het sneeuwt in de winter terwijl er al sneeuw ligt dan wordt het spekglad. Ten slotte ziet de regen er geweldig uit, je ziet niets door het opspattende water van de wagen voor je en de druppels glijden op logische wijze langs de ruiten. Daarnaast kun je instellen met welke klassen jij en je tegenstanders de baan opgaan, hoe agressief en slim de tegenstander is en wat voor regels er gelden tijdens de race. Dankzij al deze opties kan je de meest realistische maar ook maffe scenario's creëren, rij bijvoorbeeld eens op de Dubai Autodrome tijdens een sneeuwstorm met een IndyCar. Met zoveel diepgang ben je jaren bezig voor je alles geprobeerd hebt.

En de lichten gaan op groen!

Nadat we een succesvol seizoen gereden hebben in de Formula Rookie klasse raken we overmoedig. We besluiten een poging te wagen met een Audi R18 in de LMP1 klasse. We oefenen, we bespreken alle problemen met de ingenieur, we werken nog op eigen initiatief iets verder aan de ophanging, we komen vervolgens tot een pitstop-strategie waar we tevreden over zijn en het is tijd voor de kwalificatie nadat we een half uur geoefend hebben. De kwalificatie is niet best en we eindigen ergens in het midden op de baan tussen onze 30 tegenstanders die in verschillende klassen rijden zoals bij de 24 Uur van Le Mans het geval is. We zijn er klaar voor, het begint te regenen de motoren ronken de lichten gaan op groen en we geven gas. Een prima start, we halen zelfs twee coureurs in. Maar dan slaat het noodlot doe. In de eerste bocht verliezen we grip omdat de banden nog koud zijn, de achterkant breekt uit, we raken in een slip en drie andere auto's knallen vol tegen ons aan. De race is voorbij nog voor de eerste bocht. We voelen ons net Max Verstappen, geen punten maar we hebben echt even genoten.

Project Cars 2 is bijna dé perfecte racegame ware het niet dat er nog enkele kleine bugs te vinden zijn, de schaduwen iets te grof ogen en je eigenlijk alleen optimaal kunt genieten als je ook een racestuur met pedalen hebt staan. De echte purist regelt dat natuurlijk gewoon die gaat jaren aan plezier tegemoet. Wat ons betreft een 4.5 van de 5. Project Cars 2 ligt vanaf vandaag in de winkel voor PS4, XBox One en PC.