Binnen een half uur van Amsterdam naar Parijs

Je stapt in Amsterdam in een soort hypermoderne supertrein en een half uur later ben je in Parijs. De ‘hyperloop’ moet het transportsysteem van de toekomst worden. Nederland is één van de koplopers in de ontwikkeling van dit magische vervoersmiddel.
@media (max-width: 679px){#fig-65e6f92123f28 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6f92123f28 img{#fig-65e6f92123f28 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65e6f92123f28 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6f92123f28 img{#fig-65e6f92123f28 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65e6f92123f28 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6f92123f28 img{#fig-65e6f92123f28 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65e6f92123f28 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6f92123f28 img{#fig-65e6f92123f28 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}hyperloop

Het begon als een revolutionair idee in de Verenigde Staten, dat rechtstreeks afkomstig leek uit een sciencefictionfilm. Inmiddels wordt er, ook in Nederland, keihard aan de ontwikkeling van de hyperloop gewerkt en is de komst ervan niet meer uitgesloten. Mocht het futuristische vervoersmiddel er daadwerkelijk komen, dan krijgt het vliegtuig er een serieuze concurrent bij.

@backlink(208251)

De hyperloop is een soort capsule die in een vacuümbuis wordt afgeschoten en reizigers en goederen moet vervoeren met een maximumsnelheid tot maar liefst 1200 kilometer per uur, sneller dan een gemiddeld passagiersvliegtuig. Hij rijdt niet over rails, maar zweeft over magneten, waardoor hij minder weerstand ondervindt. Deze techniek bevindt zich momenteel in de testfase. In Nederland heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu onderzoek laten doen naar het economische en maatschappelijke nut en de haalbaarheid van een hyperloop-verbinding. Conclusie: die verbinding is zeker haalbaar en heeft ook nut. Er werd afgelopen oktober zelfs een geschikte locatie voor een testtraject genoemd, Flevoland. Het revolutionaire idee neemt steeds serieuzere vormen aan.


Toen in de Verenigde Staten in 2008 de plannen voor het hogesnelheidsproject Proposition 1A werden geaccepteerd, betekende dit dat er eindelijk een hogesnelheidstrein kwam die Los Angeles aan San Francisco zou verbinden met een reistijd van minder dan drie uur. Normaal gesproken staat hier een autorit van zeven uur voor. Zakenman en miljardair Elon Musk, baas van autobouwer Tesla, medeoprichter van betalingsdienst PayPal en tevens van ruimtevaartbedrijf SpaceX, was één van de weinigen die van dit idee niet direct enthousiast werd. Drie uur vond hij nog steeds te lang duren voor een traject van 560 kilometer. Daarom bedacht hij een alternatief: de hyperloop. In 2013 presenteerde hij in meer dan vijftig A4’tjes zijn plannen over wat volgens hem de vijfde manier van transporteren moet worden, na de trein, de auto, het vliegtuig en de boot. Volgens Musk zou met de hyperloop de totale reistijd tussen Los Angeles en San Francisco slechts 35 minuten zijn. Daarnaast zou het milieuvriendelijke systeem - de buis waarin de capsules doorheen razen is bedekt met zonnepanelen - minder dan tien procent van het budget van de $ 64 miljard van Proposition 1A gaan kosten. In de plannen van Musk betalen passagiers $ 20 om in te stappen in de capsuleachtige voertuigen, zogenaamde ‘pods’, die zich met ongeveer de snelheid van het geluid door de buizen bewegen. Het klinkt als sciencefiction, maar het concept is niet nieuw. Het is gebaseerd op een simpele natuurkundige wet: voortbeweging creëert weerstand. Elk denkbaar voertuig verbruikt het grootste deel van zijn brandstof om deze weerstand te kunnen overwinnen. Daarom vliegen vliegtuigen op grote hoogte, omdat de lucht daar dunner is. Maar de luchtdichtheid kan ook worden verlaagd in een afgesloten ruimte, een vacuümbuis, waardoor de snelheid toeneemt en het energieverbruik afneemt. Door de verlaagde luchtdruk zou het reizen in de hyperloop voor de passagiers moeten aanvoelen als een vliegreis.

Hoe innovatief zijn plannen ook zijn, Musk zei bij zijn presentatie meteen dat hij zelf geen tijd voor dit project had. Hij hoopte vooral dat anderen zijn hersenspinsel verder zouden uitwerken. Die oproep verspreidde zich als een lopend vuurtje. In de jaren die volgden, bemoeiden verschillende bedrijven zich met zijn idee, maar geen van deze bedrijven slaagde erin capsules te bouwen. Criticasters begonnen zich af te vragen of ze ooit van de magische hyperloop gebruik konden maken. Bovendien was er kritiek op de haalbaarheid ervan. Allereerst zouden er technische, niet voorziene mankementen zijn. Als gevolg van temperatuurschommelingen zou de baan tot honderden meters kunnen uitzetten. Daarnaast rezen er ernstige twijfels of het financiële plaatje haalbaar is. Volgens schattingen van Musk zou het traject tussen Los Angeles en San Francisco zo’n zes miljard dollar kosten. Deskundigen vermoeden dat deze schatting veel te laag is. Ter voorbeeld: de 160 kilometer lange Betuwespoorlijn, drieënhalf keer zo klein als het traject Los Angeles-San Francisco, heeft al vijf miljard euro gekost.

Beniuwd naar de verdere vorderingen rondom de Hyperloop? Lees het in de Playboy die nu in de winkel ligt of lees het op Blendle.

Laatste nieuws