We reden rond met een Rolls Royce Wraith Black Badge en keken hoe we hem konden tunen

Freestyle-skiër Jon Olsson, is inmiddels vooral bekend als vlogger met opvallende auto’s. We gingen op pad met een van de auto’s die hij onder handen liet nemen: een Rolls-Royce Wraith, die in Nederland werd omgebouwd tot George the Rolls.

Jon Olsson

Een standaard Rolls-Royce Wraith zou voor ons al prima volstaan. Toch schijnen er veel kopers te zijn die hun Wraith graag laten personaliseren. Het is ook Rolls- Royce zelf opgevallen, want het merk lanceerde een tijdje geleden de Black Badge-lijn. Die lijn is speciaal gericht op jongere kopers, die hun auto verder kunnen laten personaliseren. Dat geldt niet alleen voor de Wraith, maar ook de Dawn en Ghost.

Bestel de laatste editie

@backlink(208935)

Zo’n Black Badge heeft soms meer vermogen, maar ook een automatische versnellingsbak die anders geprogrammeerd is – een tikje sportiever. Daarnaast is een Black Badge voorzien van andere wielen, die gedeeltelijk van koolstofvezel zijn gemaakt. Daardoor zijn ze lichter dan de standaard wielen, al kun je je afvragen of dat echt zoden aan de dijk zet bij een auto die zwaarder is dan het gemiddelde binnenvaartschip. Rolls-Royce heeft de Black Badge-lijn bedacht om tuners de wind uit de zeilen te nemen. Er waren kennelijk nogal wat kopers die hun splinternieuwe Rolls-Royce direct lieten verbouwen. Dat gebeurde niet altijd volgens de kwaliteitsnormen van Rolls- Royce, zegt het merk zelf. ‘Ze gaven hun geld ergens anders uit dan bij ons,’ interpreteren wij. Er is alleen één probleem: we hebben nog zelden of nooit een Black Badge gezien die níet zwart van buiten met zwarte wielen en een geheel of gedeeltelijk zwart interieur was, terwijl het idee van personaliseren toch is dat je met een unieke auto eindigt.

Fantastische wielen

We namen daarom een Wraith Black Badge mee naar drie specialisten in het verfraaien van auto’s, met als belangrijkste vraag: wat zou je doen om deze auto nog unieker te maken? ‘De wielen vind ik fantastisch,’ zegt Jordy Dost van JD Customs, waar onder meer Afrojack en Eljero Elia tot de vaste klanten behoren. De auto van de voetballer, eveneens een Wraith, staat in de werkplaats van JD als we er zijn. ‘Hieraan kun je goed zien wat er mogelijk is. Deze auto is gewrapt, dat heeft meerdere voordelen. Zo kun je nu en dan van kleur wisselen, en beschermt de bestickering de originele lak van de auto goed. Want een unieke, gepersonaliseerde auto is leuk, maar als de veranderingen niet meer ongedaan te maken zijn, wordt het wel lastig als je je auto ooit nog eens wilt verkopen. Dan moet je iemand zien te vinden die exáct jouw smaak heeft.’

In het geval van deze Wraith is dat misschien niet onverstandig, want Elia vertelde afgelopen jaar aan Playboy dat hij overwoog de auto van de hand te doen. ‘Hij is mooi, maar ik denk dat ik hem over een jaar ga verkopen,’ zei hij destijds. ‘Dan ga ik gewoon weer in de kleine scheurautootjes rijden waar ik altijd in reed. Een Mercedes A-Klasse Limited Edition bijvoorbeeld. Past beter bij mijn leeftijd.’

Lees de hele feature in de Playboy die nu in de winkel ligt of op Blendle