We gaan hartstikke dood omdat we te veel stilzitten, zo beweeg je voldoende op kantoor

Dat volledig inactief zijn niet bevorderlijk is voor de gezondheid moge duidelijk zijn, toch bewegen we in Nederland amper een half uur per dag. Zo sluip je voldoende beweging het kantoor in, drink je bier en maak je ondertussen nog vrienden ook.
@media (max-width: 679px){#fig-65e6a3dce7324 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6a3dce7324 img{#fig-65e6a3dce7324 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65e6a3dce7324 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6a3dce7324 img{#fig-65e6a3dce7324 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65e6a3dce7324 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6a3dce7324 img{#fig-65e6a3dce7324 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65e6a3dce7324 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6a3dce7324 img{#fig-65e6a3dce7324 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}beweging op kantoor

Wij hebben een voetbalveld voor de deur dus af en toe duiken we er tussenuit om even een balletje te trappen met de collega's van Panorama en Nautique maar desondanks weten ook wij wel dat we eigenlijk veel te veel stilzitten. Om die reden zijn we met z'n alle in een recordtempo fysiek aan het aftakelen. Volwassen Nederlanders zitten gemiddeld negen uur per dag op hun derrière en kantoorknuppels zoals wij bewegen zelfs nog veel minder. 

@backlink(209103)

Hoogleraar sportgeneeskunde Frank Backx laat aan Intermediair weten dat zo veel stilzitten nog schadelijker is dan gedacht. We zouden dan zelfs te maken kunnen krijgen met het inactiviteitssyndroom. Een goed moment om eens te kijken naar hoe het beter kan, idealiter bewegen we elk half uur vijf minuten. 

1. Gevangenistraining

Weet je waar ze alle tijd hebben om te trainen maar niet beschikken over de juiste middelen? Juist, in de gevangenis. Het kantoor voelt vaak toch hetzelfde dus wat maakt het uit? Kies voor de welbekende pushups, sit-ups, squats, dips (vanaf je bureaustoel), burpees en mountain climbers. 

2. Masturbeer of heb sex

Sex met je collega's? Gebeurt aan de lopende band al hebben we het er niet over en houden we het ook liever geheim. Weet je wat ook een welbekend geheim is? Dat 39 procent van de werkenden met regelmaat masturbeert op het toilet. Wel goed voor je benodigde beweging en je bent direct al je stress kwijt.

3. Ga bier halen

Vrijmibo, domibo, womibo, er is altijd wel een goede reden om na het werk een biertje te drinken. Let wel op dat je er dan misschien éen a twee drinkt, meer niet want dan doe je jouw hele workout teniet. Welke workout? Iemand moet toch dat kratje pils vanaf de Appie naar het kantoor tillen?

4. Laat de auto staan

En ga fietsen. Ligt voor de hand maar  laten we eerlijk zijn: we hebben in Nederland geen echte grote steden, dus zolang je in dezelfde stad werkt en woont kun je alles prima op de fiets doen. Heb je meteen jouw half uurtje beweging gehad en je kunt bij de vrijmibo meer bier drinken dan wanneer je met de auto bent. Ga vooral op een kapotte fiets naar je werk, eentje waarbij de remmen blijven hangen of zo zodat je echt heel hard moet trappen. Stalen benen gegarandeerd. 

5. Haal koffie voor je collega's

Het liefst voor iedereen en het liefst bij de koffiezaak die wél goede koffie heeft en tien straten verderop zit. Loop rond maak een praatje en als je baas wat te klagen heeft dan zeg je gewoon dat hij jou heel langzaam vermoord door je te dwingen om alleen maar stil achter je bureau te zitten. 

Laatste nieuws