Als je fan bent van de gouden race-jaren gedurende de jaren zestig en zeventig dan komt de naam Paul Vestey je mogelijk bekend voor. De gentleman driver die als particulier onder andere deelnam aan de 24 uur van Le Mans was een graag geziene gast op het circuit. Mede dankzij zijn connecties, financiën en racekunsten. Veelal betrad hij de baan in diepblauwe wagens en vriend en vijand weet van zijn liefde voor Ferrari.
@backlink(209615)
Gentleman driver en de E-type
Hoewel hij graag met een Ferrari reed, de eerste (een 250 GT) kocht hij toen hij 21 jaar oud was, was hij ook liefhebber van de fenomenale Jaguar E-type. Dankzij zijn connecties kon hij een chassis rechtstreeks uit de Jaguar-fabriek krijgen waarna hij zelf verder bouwde door er bijvoorbeeld een 3.8 liter D-Type motor op te plaatsen. Het resultaat is deze 1965 Jaguar E-type Semi-Lightweight Roadster met een Vestey Racing Livery en een unieke geschiedenis.
Paul Vestey, John Lewis en Nigel Mansell
Paul Vestey voltooide enkele races in het Verenigd Koninkrijk met de E-type maar verkocht hem aan racer John Lewis. Lewis won er 17 races me. In totaal won de wagen 29 races en bezit het zes lap records. Zelfs F1-wereldkampioen Nigel Mansell heeft nog in de Jaguar gereden. Hij won in 1980 met de wagen in Donington.
Nog meer racegeschiedenis
Het verhaal stopt daar nog niet, uiteindelijk eindigde de auto in de FIA Historic GT Championship met als coureur Roger Mac. Dit specifieke exemplaar reed destijds voor het fabrieksteam van Jaguar, hiermee is het slechts één van de twee E-types die ooit voor een fabrieksteam van Jaguar gereden hebben. Mac won iedere race die hij overigens in deze wagen uitreed. Ten slotte reed de wagen ook nog in de Pirelli Classic Marathon met als coureur Indy-500 winnaar Bobby Unser.
Bieden op de Jaguar E-type
De wagen heeft vanaf dag één dezelfde livery gehad (de diepblauwe kleur van Vestey) en hij kan binnenkort van jouw zijn. Kwestie van meer dan 7.5 miljoen dollar bieden want vergelijkbare auto's gaan vaak voor een dergelijke prijs onder de hamer. Meer info tref je hier.