Zo kreeg deze Porsche-verzamelaar een 917 van 15 miljoen op de openbare weg

Porsche-verzamelaar Claudio Roddaro moest 15 miljoen euro aftikken en flink zijn best doen om met een 917 op de openbare weg te mogen rijden.

porsche 917 openbare weg monaco

Claudio Roddaro ken je misschien indien je een liefhebber van Porsche bent. De enthousiaste Porsche-verzamelaar uit Monaco bezit sinds 2016 een zeldzame Porsche 917-037. Normaliter betaal je 15 miljoen euro voor deze bak en mag je er enkel mee op een circuit scheuren. Roddaro zette de wagen echter onlangs op een kenteken en raast nu als een donderstorm door de straten van Monaco. 

Bestel de laatste editie

@backlink(209651)

De 917 is een LeMans Prototype die in 1969 en 1970 geproduceerd is. In 70 en 71 won de wagen de 24 uur van LeMans later won de 917 ook de 12 uur van Sebring. 

De echte Porsche 917 (voor 95%)

Direct na aanschaf wilde Roddaro de auto op een kenteken zetten maar dat gaat niet makkelijk. Hij achterhaalde uiteindelijk dat er al twee 917's roadlegal waren. Een 917 met chassisnummer 917-021 mocht een lange tijd geleden even kort de weg op en Graaf Rossi, een nobelman uit Italië die verantwoordelijk was voor de Martini-sponsoring van Porsche kreeg het voor elkaar om de nummer 030 op de openbare weg te krijgen. Claudio Roddari moest bewijzen dat zijn 917 identiek was aan de 917 van Rossi, dan mocht hij mogelijk de openbare weg op. Lastig want de 37 van Roddaro was gebouwd door het Duitse Baur maar werd nooit afgemaakt en bleef jaren op de plank liggen. Een Amerikaanse verzamelaar kocht de 37 ten dele en maakte de 917 af in Long Beach in de Verenigde Staten. Pas in 2004 maakte deze 917 zijn publieke debuut. Porsche hield de 917 echter in de gaten en leverde hetofficiële chassis. 95 procent van deze 917 bestaat uit officiële Porsche-onderdelen waardoor het een echte 917 genoemd mag worden (maar het voor 5 procent dus eigenlijk niet is). Nog een paar maanden vol met bureaucratie later was het zover. Het mocht even duren maar Roddaro slaagde in zijn missie en mocht de openbare weg op.

Porsche 917 op veilingen

Het komt vaker voor dat men dergelijke auto's aanschaft voor de privécollectie maar zelden eindigen ze op de openbare weg. Men plaatst de auto's vaak eerder ergens in een kelder of garage als kunst of investering (op veilingen brengen ze later vaak nog meer geld op). Roddaro wilde echter rijden, en niet op een circuit. Dat levert toffe foto's en de droom om zelf met een 917 door Monaco te cruisen op. 

Bron: Porsche