Je bent continu moe? Zo doe je er wat aan

Niets zo vervelend als moe zijn terwijl je een productieve dag voor ogen had. Je wil wel wat doen maar jouw lichaam en geest kappen er halverwege mee. Gebruik deze lifehacks om de hele dag op 100% te blijven draaien.
@media (max-width: 679px){#fig-65e6fd7b058a7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6fd7b058a7 img{#fig-65e6fd7b058a7 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65e6fd7b058a7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6fd7b058a7 img{#fig-65e6fd7b058a7 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65e6fd7b058a7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6fd7b058a7 img{#fig-65e6fd7b058a7 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65e6fd7b058a7 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e6fd7b058a7 img{#fig-65e6fd7b058a7 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}slaaptekort tips

Duurde het weer veel te lang totdat jij gisteravond in slaap viel en ben je zo vaak wakker geworden dat je het gevoel hebt dat je nauwelijks uitgerust bent? Er is niets vervelender, maar misschien stelt het je gerust om te lezen dat jij niet de enige bent met deze problemen. Dit kan helpen:

1. Maak een schema

Ga op een vaste tijd naar bed en sta op een vaste tijd op. Het zorgt voor een ritme waardoor je op een gegeven moment zult merken dat je beter slaapt.

2. Zorg voor actieve dagen

Zit jij de hele dag achter een bureau? Zorg dan dat je ’s avonds wat actiefs doet en je energie verbruikt. Ga op de fiets naar je werk en ga met de trap in plaats van de lift. 

3. Ruim je kamer op

Een rustgevende omgeving heeft een goede invloed op jouw stress-levels en daarmee je nachtrust. Een fijn matras en een goed kussen zijn natuurlijk cruciaal.

4. Berg je elektronische apparaten op

Het blauwe licht van je telefoon of iPad verstoort je slaapproces doordat het je slaaphormonen door de war schopt. Wil je in bed toch nog wat doen? Lees dan een boek of pak er een tijdschrift bij. Minstens zo ontspannend!

En tips om meer energie te krijgen?

1. Naar iets roods kijken

Uit onderzoek is gebleken dat het kijken naar rode voorwerpen ervoor zorgt dat je gefocust blijft en dat je meer oog voor detail hebt. 

2. Kauwgom kauwen

Door het kauwen op kauwgom kun je je langer concentreren. En ja, dit is wetenschappelijk aangetoond

3. Doe een powernap

Een kort dutje kan, volgens verschillende onderzoeken, zeer effectief zijn als je nog een hele dag moet. Zelfs 15 minuutjes je ogen dicht doet al wonderen. Zorg wel dat je niet te lang dut, want dan kun je moe en chagrijnig wakker worden, en dat was juist niét de bedoeling. 

4. Blijf bewegen

Door te stretchen krijg je een energie-boost. Daarom strek je je 's ochtends altijd uit bij het opstaan.

5. Ga rechtop zitten

Uit onderzoek van de San Francisco State University is gebleken dat studenten meer energie hadden als ze rechtop zaten. 

6. Ga even naar buiten

De warme, muffe binnenlucht kan je erg duf maken. Na wat frisse lucht en extra zuurstof ben je weer een stuk alerter.

7. Kijk naar iets grappigs op YouTube

Lachen kan je helpen om wakker te blijven. Dat is een goed excuus om lekker te YouTuben!

8. Zet de verwarming wat lager

Van warmte word je duf en moe, en heb je kans dat je achter je bureau in slaap valt – zie puntje 6. 

9. Zet het licht wat feller 

Door het licht feller te zetten, boots je het daglicht na, en zal je lichaam geen slaaphormonen aanmaken. Daarom maakt het je alerter. 

10. Eet amandelen 

Noten bevatten magnesium, dat door je lichaam wordt omgezet in energie. Een handjevol ongebrande en ongezouten amandelen is een perfecte snack.

Via Marie Claire

Laatste nieuws