Slecht nieuws voor de mensen die veel nachtdiensten draaien

Tijdens de nachtelijke uurtjes doorwerken aan een extra project of blerend achter de bar staan is misschien een iets minder goed idee dan je van te voren dacht.
@media (max-width: 679px){#fig-65e3bf92ccb17 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e3bf92ccb17 img{#fig-65e3bf92ccb17 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65e3bf92ccb17 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e3bf92ccb17 img{#fig-65e3bf92ccb17 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65e3bf92ccb17 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e3bf92ccb17 img{#fig-65e3bf92ccb17 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65e3bf92ccb17 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e3bf92ccb17 img{#fig-65e3bf92ccb17 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}nachtwerk slecht voor gezondheid

Werk je vaak ’s avonds of ’s nachts? Misschien niet meer doen! Uit onderzoek van Occupational & Environmental Medicine blijkt dat dit een vervelend effect op je lichaam heeft.

@backlink(209989)

Slaapritme

Wanneer je veel ’s avonds laat of ’s nachts werkt, krijg je een tekort aan melatonine en raakt je slaapcyclus in de war. Melatonine is een stofje die je helpt bij een natuurlijk dag-nachtritme. Je lichaam krijgt het vervolgens moeilijk om zichzelf te ‘repareren’ en om DNA-weefsel te herstellen. Overdag een dutje doen om bij te slapen werkt niet, melatonine wordt namelijk normaal gesproken pas aangemaakt als het buiten donker wordt. De hoeveelheid melatonine tijdens het bankhangen en dutten overdag zal dus nooit zoveel zijn als ’s nachts.

Werk je veel nachtdiensten en kun je dus echt niet slapen ’s nachts? Zorg er dan voor dat je overdag gezond eet en -hoe moe je ook bent- toch gaat sporten. Studio Sport-presentator Henry Schut gaf Playboy een aantal zeer goede tips over hoe je tijdens een veel te druk leven toch topfit kunt blijven. 

Laatste nieuws