Vroeger haalden merken als Aston Martin, Bentley, BMW en Porsche nog minachtend hun neus op voor SUV’s. Daarvan bestond er één, en die heette Range Rover. Tot Lamborghini in de jaren 80 een terreinwagen introduceerde die elke huidige SUV doet verbleken tot een slap boodschappenwagentje voor voetbalvrouwen.
@backlink(210085)
Zoals veel sportwagenmerken heeft Lamborghini een rijke historie, die door zwartkijkers samengevat zou kunnen worden als een aaneenschakeling van bijna-faillissementen. Het merk startte ooit omdat tractorfabrikant Ferruccio Lamborghini aan Enzo Ferrari wilde laten zien dat hij zelf een sportwagen kon bouwen – en een betere dan Ferrari. Lamborghini was namelijk niet bijzonder tevreden over de auto’s die hij in Maranello kocht. Begin jaren 70 achtte hij dat wel voldoende bewezen. Bovendien kwam het merk door de oliecrisis in die tijd in financiële problemen. Ferruccio verkocht zijn aandelen en stortte zich op andere activiteiten. Het sportwagenmerk bleef achter met een nieuwe eigenaar, die op zoek ging naar manieren om geld te verdienen. Een van die ideeën was het bouwen van een militair voertuig – want welk land zou zijn defensie nou níet over willen laten aan een piepklein Italiaans sportwagenmerk in geldnood?