ZIEN: dé Alpine is terug.

Aan je buurman moet je het uitleggen, maar petrolheads snappen je direct als je zegt dat je de nieuwe Alpine A110 hebt gekocht. Het merk is bijna net zo oud als Porsche, maar hield in 1995 op te bestaan. Nu is het terug, om te concurreren met Porsche.

alpine

Anders dan Ferdinand Porsche was Jean Rédélé, oprichter van Alpine, geen ingenieur die de ene auto na de andere ontwierp. Integendeel, hij was een coureur die in eerste instantie voor zichzelf de juiste auto’s bouwde. Op basis van Renaults, want daar was hij dealer van. Maar je doet hem tekort als je denkt dat het de zoveelste autodealer met een hobby was; toen hij in 1922 geboren werd, kon het bijna niet anders dan dat hij actief zou worden in de autosport – de hele familie was namelijk gek van autosport en zijn vader Emile Rédélé werkte al in 1906 als monteur bij een race in Le Mans. Het debuut van Jean Rédélé in de rally van Monte Carlo van 1950 was nog niet zo succesvol, maar een paar jaar later, in 1954, won hij zowel de Mille Miglia als de Coupe des Alpes. Vooral het rijden in de Alpen lag hem goed, en toen hij het jaar erop zijn eigen sportwagenbedrijf startte, vernoemde hij het daar dan ook naar: Alpine. Met de introductie van de A110 Berlinette in 1962 werd het merk pas echt succesvol, maar ook in de autosport ging het lekker. In 1971 en 1973 won een Alpine de rally van Monte Carlo en in 1978 volgde de 24 uur van Le Mans. Het succes was ook Renault niet ontgaan en dat merk nam Alpine in 1973 over. Als je bedenkt dat de auto’s vol Renault-techniek zaten, is dat ook niet zo gek. Toch was het geen overname uit luxe: door de oliecrisis waren de verkopen gekelderd, net nu er dringend een opvolger voor de A110 moest komen. Die opvolgers werden steeds groter en zwaarder, maar eigenlijk ook steeds minder succesvol. Dat zorgde ervoor dat de productie van het merk op 7 april 1995 stopte.

HET WACHTEN WAARD

Dat Alpine toen ophield te bestaan, betekende niet dat de fabriek in het Franse Dieppe ook dicht ging. Renault Sport, de afdeling van het merk die de wereld auto’s als de Clio Williams, Clio V6 en Mégane RS gaf, is namelijk ook gevestigd in Dieppe. Sinds vorig jaar worden er echter weer Alpines gebouwd, en dat komt niet uit de lucht vallen. Al in 2007 maakte Renault bekend aan de terugkeer van Alpine te werken. Een financiële crisis, een mislukte samenwerking met Caterham en eindeloze prototypes en conceptcars later kon Alpine vorig jaar éindelijk de productieversie van de nieuwe Alpine A110 laten zien. En geloof ons maar: hij was het wachten waard.

Verder lezen? Lees dan verder op Blendle of Playboy oktober.