ZIEN: LUIDSPREKERS VAN 60.000 EURO

Playboy bracht een bezoek aan de fabriek van luidsprekerfabrikant Bowers en Wilkins in Worthing, waar niet alleen onze ogen maar ook onze oren werden geopend. Want heb je weleens écht goed naar muziek geluisterd?

LUIDSPREKERS VAN 60.000 EURO

Playboy is uitgenodigd om samen met nog wat anderen een kijkje te nemen in de fabriek van de wereldwijde marktleider op het gebied van premium luidsprekerproducten en aansluitend – en daar verheug ik me het meest op – wat luistersessies te ondergaan. Ik moet bekennen dat ik een beetje een audiobarbaar ben. Ik heb thuis namelijk geen speakers, ik heb zelfs geen goede koptelefoon. Alle muziek die ik luister komt uit de blikkerig klinkende speakers van mijn aftandse laptop. Of kwam, moet ik eigenlijk zeggen, want het bezoek aan Bowers & Wilkins heeft mij de ogen én de oren geopend.

De fabriek in Worthing – een kolossale hal waarin tientallen mensen in ploegendienst werken – staat er op het eerste gezicht een beetje verloren bij. Het staat middenin een grauwe woonwijk in een verder wat ingeslapen kustdorpje. Mike Gough, senior product manager bij Bowers & Wilkins, legt tijdens de rondleiding kort uit hoe dat komt. De naamgevers van het bedrijf, John Bowers en Roy Wilkins, leerden elkaar in het leger kennen en besloten na de oorlog samen een radio- en televisiespeciaalzaak te openen. Bowers richtte zich al snel op HiFi-apparatuur. In de werkplaats achter zijn winkel sleutelde hij aan bestaande luidsprekers om hun geluid te verbeteren. Bowers was een liefhebber van klassieke muziek, maar ergerde zich aan de slechte geluidskwaliteit bij de concerten die hij bezocht. Dat moest en dat kon beter. In 1966 begon hij zijn eigen luidsprekermerk en leverde zijn eerste zelf ontworpen luidspreker af. Wilkins was daar niet bij betrokken, maar uit piëteit zette hij de naam van zijn strijdmakker toch op de luidsprekers. Bowers is inmiddels al meer dan dertig jaar dood, maar het hart van het bedrijf zit nog steeds in het dorp waar hij ooit is begonnen.

Mike vertelt dat ze altijd op zoek zijn naar de ‘true sound’ van een opname – muziek zoals de artiest het heeft bedoeld. Het doel van een luidspreker is om de originele opname zo zuiver mogelijk te laten klinken. 

Verder lezen? Koop dan Playboy januari of lees verder op Blendle.