Hideo Kojima
Dead Stranding is de eerste game die de nieuwe studio van de Japanse Hideo Kojima. Het brein achter de Metal Gear-reeks moest eerder vertrekken bij Konami. Nu neemt hij wraak op zijn oude werkgever door een van de meest bijzondere games van het jaar te maken.
Lopen, lopen, lopen
De game wordt voor de grap een walking simulator genoemd. In het spel ben je voornamelijk aan de wandel. Je speelt namelijk een koerier die vracht van de ene plaats naar de andere moet vervoeren over een bergachtig landschap. Dit doet hij om de Verenigde Staten van Amerika te blijven verbinden, in de game de enige kans voor de mensheid om te blijven bestaan. Op de wegen wordt hij lastiggevallen door BD’s, een soort blinde geesten, en rebellen.
Moderne kunst
Maar het spel is meer dan dat. Eigenlijk kun je de game het best vergelijken met moderne kunst. Het verhaal wat Kojima wil vertellen is belangrijker dan de game zelf. Het ziet er allemaal prachtig uit en de muziek en de game vullen elkaar perfect aan. Je loopt rond in een groen landschap dat in een keer kan veranderen in duistere wereld die door olie bedekt wordt waar de BD’s tevoorschijn komen. Zij proberen de levenden in hun handen te krijgen. Ook de regen is dodelijk, als een druppel de huid van iemand raakt wordt deze meteen ouder. Zijn ze uiteindelijk overleden, dan kunnen lijken exploderen die enorme kraters achterlaten.
Denk je dat het meest bizarre in de game is? Dan heb je het mis! Als koerier loop je namelijk met een metalen baarmoeder rond met daarin een foetus van een hersendode moeder. Hierdoor kun je de geesten die normaal onzichtbaar zijn ook zien. De game is een grote verwarring waarbij je jezelf continu afvraagt waar je nu weer beland.
Kans op afhaken
Hoewel je in de eerste momenten van de game verbaasd bent van de schoonheid van de wereld, kan de game een beetje saai zijn. Het lopen gaat niet snel en is vrij lineair, het is dan ook niet verbazingwekkend als menig gamer daar al afhaakt. Toch wordt de echte speler beloond want na verloop van tijd krijg je veel meer opties om verschillende routes af te leggen en gaat stealth ook een belangrijkere rol spelen. Je wil namelijk rebellen en geesten zoveel mogelijk vermijden. Er zijn wel gevechten in de game, maar die zijn niet heel sterk uitgewerkt.
Memorabel
Dat de game menig gamer kan afschrikken, blijkt wel uit de recensies van andere sites. Deze zijn gemengd. Het verhaal is niet goed te volgen en de gameplay zou te eentonig zijn. Death Stranding is echter moderne kunst zoals nog niet eerder gemaakt is. Kojima pioniert opnieuw en de game zou zo in het MoMa in New York kunnen hangen. Hoewel niet iedereen de game zal waarderen zal het de echte liefhebber na spelen toch bijblijven. Iets wat 98% van de andere games niet zal lukken.
Death Stranding is alleen verkrijgbaar op de PlayStation 4.