Zo promoot je jouw bedrijf

Wil jij jouw bedrijf laten groeien? Dan heb je meer klanten nodig of klanten die meer van je kopen. Om dit voor elkaar te krijgen zul je jouw bedrijf moeten promoten. Er zijn echter talloze mogelijkheden. Een goede keuze maken is een hele opgave. Om dit eenvoudiger te maken, geven we je een overzicht van de meest effectieve manieren om je bedrijfspromotie vorm te geven. 

Zo promoot je jouw bedrijf

Onderdeel van je marketing

Het promoten van je producten en diensten is een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie. Het zorgt ervoor dat je je onderscheidt van je concurrenten en dat je jouw ideale klanten aantrekt. Met promotie trek je de aandacht van je doelgroep, wek je de interesse voor jouw producten en diensten, stimuleer je de behoefte en zet je potentiële klanten aan tot een aankoop. In je promotieplan beschrijf je de doelstellingen en daar koppel je een budget aan. Bepaal wie je doelgroep is en wat je met je promotie wilt bereiken. Je kiest je promotiekanalen, ontwikkelt je boodschap en maakt een planning. Hiervoor moet je de behoeften van je doelgroep en de voordelen van jouw product of dienst goed in beeld hebben.

Promotie via online kanalen

Zorg ervoor dat je op het internet te vinden bent. Besteed aandacht aan de volgende zaken:

1. Je website. Elk bedrijf heeft een website nodig. Zowel je huidige als je potentiële klanten zullen deze bezoeken. Het is een digitale etalage voor wat jij te koop hebt, dus vertel erover en plaats foto’s en video’s van jouw verkoopwaar. Zet regelmatig nieuwe content op je internetpagina, bijvoorbeeld via een blog, en kom met aantrekkelijke acties. Via verschillende analysetools, zoals Google analytics, kun je de prestaties van je website meten en monitoren.

2. Zoekmachinemarketing. Search Engine Optimalisation (SEO) betekent dat je jouw website optimaliseert voor zoekmachines, zoals Google. Mensen die op zoek zijn naar informatie die samenhangt met jouw producten en diensten gebruiken vaak een zoekmachine. Het is belangrijk dat je hoog in de lijst met zoekresultaten eindigt, want op deze linkjes zullen mensen als eerste klikken. Middels SEO zorg je ervoor dat jouw bedrijf goed scoort en dus goed te vinden is voor potentiële klanten. Een belangrijke tactiek is bijvoorbeeld het toevoegen van relevante zoekwoorden in de artikelen op jouw website.

3. Social media. Creëer en onderhoud bedrijfsaccounts op Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en/of Instagram. Ook kun je, afhankelijk van waar je doelgroep te vinden is, kijken naar Pinterest, TikTok en Snapchat. Het is slim om regelmatig nieuwe berichten te plaatsen die aansluiten bij de interesses van je doelgroep. Als je bijvoorbeeld handige tutorials publiceert, kun je een expertstatus opbouwen en veel volgers krijgen. Ook kun je denken aan exclusieve deals en prijsvragen.

4. Online adverteren. Zowel op social media, zoekmachines als de websites van anderen is het mogelijk om advertenties te plaatsen. Op deze manier kun je heel gericht een bepaalde doelgroep bereiken.

Offline promotiekanalen

Ook buiten het internet zijn er volop mogelijkheden om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten:

1. Direct mail. Het benaderen van de bedrijven en personen in je relatiebestand via direct mail blijft een effectieve methode om de verkoop te verhogen. Een brief met een presentje, zoals een promotionele balpen, valt extra op. Verbeter de impact van de mailing door een speciale aanbieding met een aantrekkelijke korting of een leuke weggever. Je blijft hiermee in beeld bij je klantenkring en maakt het plaatsen van een nieuwe bestelling verleidelijk. Dit levert klantenbinding op.

2. Deelnemen aan beurzen. Beurzen zijn vaak thematisch en trekken wellicht precies de doelgroep waar jij je op richt. Ga dus na wat er zoal in jouw branche georganiseerd wordt en zorg dat je erbij bent met een beursstand. Door een speciale beursactie, zoals een prijsvraag of kortingsactie, zul je goed scoren. Denk hierbij ook aan een passende give-away, zoals bedrukte sokken, voor bezoekers van je stand. Dit levert je een positief imago en meer bekendheid op.

3. Gedrukte media. Ook via tijdschriften, kranten en lokale bladen kun je een groot publiek bereiken. Adverteren is een optie, maar ook een inhoudelijk stuk in de vorm van een zogenaamde advertorial kan lonen. Verder is het altijd handig om een persbericht te sturen als je iets organiseert of lanceert, want redacteuren zijn voortdurend op zoek naar interessante nieuwtjes.

4. Je medewerkers als promotor inzetten. Besteed de nodige aandacht aan goed werkgeverschap en moedig je medewerkers aan om jouw bedrijf te promoten. Geef waardering voor hun inspanningen en beloon ze als ze klanten voor je binnenhalen. Wijs ze op productnieuws en acties van jouw bedrijf en maak het ze gemakkelijk om dit in hun netwerk te delen.

Knowhow
  • Pexels