In de afgelopen jaren hebben veel Nederlanders zich met een eigen bedrijf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Uit cijfers van het CBS blijkt zelfs dat er inmiddels meer dan 2 miljoen bedrijven in Nederland te vinden zijn. Ben je juist al even bezig met ondernemen en gaat het heel goed met je onderneming? Dan kun je twee dingen doen: óf je gaat verder met je bedrijf óf je kiest ervoor om je onderneming te verkopen. Maar: hoe gaat dat eigenlijk in z'n werk; een bedrijf verkopen? We zochten het voor je uit in dit artikel.
Zorg voor een goede voorbereiding bij bedrijf verkopen
Wanneer je de beslissing hebt genomen om je bedrijf te verkopen, ben je er nog niet. Voor de daadwerkelijke verkoop is een goede planning nodig. Op die manier vergroot je niet alleen de kans op een succesvolle verkoop; het geeft je ook rust en overzicht. Dat betekent dat je je moet inlezen in de branche, in de financiële kant van het verhaal en in de huidige markt. Anno 2023 krijg je namelijk over het algemeen iets minder voor het gemiddelde bedrijf dan bijvoorbeeld in 2021, maar er is nog steeds veel interesse. De economische onzekerheid en de hogere rente hebben er onder andere voor gezorgd dat kopers een minder hoge prijs willen betalen.
Kijk daarom goed of dit het moment is om te verkopen of dat je beter nog een paar jaar kunt wachten. Stel jezelf de vraag waarom je je bedrijf wil verkopen en zet deze motieven op papier. Sommige mensen willen cashen wanneer ze merken dat hun bedrijf goed loopt, anderen hebben de wens om te stoppen met werken of zijn juist op zoek naar een nieuwe uitdaging. Het motief kan van alles zijn.
Zelf je bedrijf verkopen of kies je voor extern verkoopteam?
Waar je ook aan moet denken bij het verkopen van je bedrijf is of je het hele verkoopproces zelf gaat doen of dat je dit overlaat aan een extern professioneel verkoopteam. Je moet weten dat het niet onmogelijk is om je eigen onderneming te verkopen. Maar: dit vergt zeker de nodige tijd. Heb je een paar maanden de tijd om te steken in de verkoop van je onderneming zonder dat je daar zakelijk en financieel gezien op achteruit gaat dan kun je veel stappen zelf uitvoeren.
Beschik je niet over die extra tijd? Dan kun je een extern bedrijf inschakelen om de verkoop voor je te regelen. Maar: houd er rekening mee dat je hiervoor diverse adviseurs in moet schakelen. Denk aan een jurist, een accountant, een fiscalist… Voor al die mensen moet je betalen; niet alleen een uurtarief, vaak ook nog een succesfee. Daarom wordt dit over het algemeen alleen gedaan door bedrijven die minstens een omzet van 1 miljoen hebben. Natuurlijk kun je ook als je minder dan een miljoen omzet hebt extra hulp inschakelen bij bijvoorbeeld het samenstellen van de verkoopovereenkomst.
Maak een exit-plan en ga op zoek naar kopers
Weet je inmiddels hoe je je bedrijf gaat verkopen dan is het tijd om je onderneming verkoopklaar te maken met een exit-plan. Hierin schrijf je per onderdeel van je bedrijf op wat de mogelijke verbeteringen zijn om je onderneming aantrekkelijker te maken voor de potentiële koper en schrijf je meer over de verkoop van je bedrijf. Kijk ook naar de onderdelen van je bedrijf die potentieel interessant zijn voor mogelijke kopers en naar de onderdelen die interessant zijn maar die je nog niet kunt bieden.
Vergeet niet om hierbij ook naar buitenlandse partijen te kijken. Wie weet is er vanuit het buitenland wel interesse om je onderneming over te nemen. Waarschijnlijk heb je nog geen idee wie er misschien interesse heeft om dat te doen. Er zijn over het algemeen drie soorten kopers op de markt te vinden: management buy-in (MBI) waarbij een buitenstaander (particulier) je bedrijf overneemt, management buy-out (MBO) waarbij iemand binnen het bedrijf de onderneming (deels) overneemt en een strategische overname waarbij je je bedrijf aan een ander bedrijf verkoopt.
Onderhandelen met mogelijke kopers en bedrijf verkopen
Een goede plek om kopers te vinden, is natuurlijk het wereldwijde web. Er zijn diverse websites waar je je bedrijf op te koop kunt aanbieden. Natuurlijk kun je ook binnen je eigen netwerk een balletje opgooien, waarna er (hopelijk meerdere) geïnteresseerden uitrollen. Ga meerdere gesprekken aan zodat je weet wat je waar kunt krijgen; net zo lang tot je één partij overhoudt met wie je verder het verkooptraject in wil gaan.
Bepaal vooraf al wat het minimale bedrag is dat je zou willen ontvangen voor de verkoop van je bedrijf. Wees hierbij realistisch en baseer de prijs op je huidige cijfers. Ontvang je een bod dat echt ver van jouw limiet afwijkt dan kun je de onderhandelingen altijd afbreken. Komen jullie tot een overeenkomst dan moeten de documenten (koopovereenkomst en leveringsakte) worden getekend en kan de champagne worden ontkurkt.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met een commerciële partner.
- Fauxels (Pexels)