De Jaguar F-Type is een van onze favoriete autos. Nu is er een nieuwe topversie: de SVR, met niet minder dan 575 pk. We konden hem als eerste in Nederland testen.
Tekst: Perry Snijders | Fotografie: Luuk van Kaathoven
Eerder dit jaar struikelden we over een primeurtje: we kwamen alle info over de Jaguar F-Type SVR tegen in een brochure die de Britten per ongeluk wat te snel op internet hadden gezet. Die primeur gaven we aan onze vrienden van Autoblog, zodat die site de wereldwijde primeur van de supersnelle Jaguar had.
Het merk reageerde sportief, want ze lieten ons daarom als eerste in Nederland met de SVR rijden. Dat deden we met plezier, want de F-Type is een van onze favoriete autos. Ook van onze Amerikaanse collegas trouwens: die kozen de F-Type tot Playboy Car of the Year 2014.
Meer pks, minder gewicht
De SVR is niet zomaar een F-Type met een spoiler erop. Nee, Jaguar heeft er serieus werk van gemaakt; de auto werd op meer dan honderd punten aangepakt. Dat leidde niet alleen tot meer pks, maar ook tot een fractie minder gewicht. Overigens weegt de auto nog steeds zon 1.700 kilo, dus een tikje zwaar is ie nog steeds. Dat mag de pret niet drukken, je knalt namelijk in 3,7 seconden naar de 100 en het feest houdt pas op bij 322 kilometer per uur.
Dat moesten we natuurlijk proberen, dus we namen de SVR voor je mee naar de Duitse Autobahn. We hadden niet genoeg ruimte om de 322 ook echt te halen, maar het is verbazingwekkend met welk gemak je de F-Type naar de 300 sleurt. Door zijn acht versnellingen kun je er echter ook in alle rust mee naar Frankrijk, Italië of andere zonnige plaatsen rijden.
Als de snelheidsmeter op 160 staat, maakt de motor maar iets meer dan 2.000 toeren. Dat kun je dus uren volhouden, alleen zul je af en toe een tankstop moeten maken. De Jag houdt namelijk van super plus als Lindsay Lohan van cocktails.
Geile grom
Rijplezier zoek je echter eerder op bochtige wegen dan op Autobahnen, waar je eigenlijk alleen dom rechtuit rijdt. Daarom reden we naar Zuid-Limburg. Op de Camerigerberg werd van 1953 tot 1971 jaarlijks een wedstrijd gereden. In 1957, 1959 en 1963 werd die heuvelklim gewonnen door een Jaguar. Eigenlijk is het parcours van de heuvelklim maar 1200 meter lang, maar wij rijden er een stuk van drie kilometer. We moeten wel, opnieuw en opnieuw en opnieuw, want de fotograaf zegt dat het fotogeniek is.
De Jag doet het er fantastisch, maar er wordt wel direct duidelijk dat je met deze auto onder je kont nooit meer vrienden wordt met nordicwalkers en vogelspotters. Jaguar heeft namelijk gemeend dat de SVR nog een tikje luider moest zijn dan zijn ook lang niet tamme broers. Niet dat de F-Type extra geluid nodig had, maar lekker klinkt het wel. Ordinair gebrul noemde een man met twee wandelstokken en een heuptasje het. Dat konden we niet ontkennen maar ons bevalt de geile grom van de V8 wel.
Of we ook iets negatiefs te melden hebben? Als je bij snelheden boven de 200 remt, voelt de achterkant van de auto wat licht en instabiel aan. De vierwielaandrijving heeft ook een minpunt: met de achterwielaangedreven F-Types kun je makkelijker driften.
Verder heeft de SVR een automaat die ook in de handmatige stand zelf opschakelt als je het maximale toerental bereikt; als je net op datzelfde moment ook zelf schakelt, ga je dus ineens twee versnellingen omhoog en dat kan onprettig zijn. Over die minpunten hebben we hard moeten nadenken, maar de conclusie is luid en duidelijk: ja, we willen m! Blijft alleen het grootste minpunt over: je moet zon 200.000 euro meenemen naar je Jaguar-dealer om hem mee te krijgen.
Specs
Motor
5,0 liter V8 met supercharger
Maximaal vermogen
575 pk bij 6500 tpm
Maximaal koppel
700 Nm bij 3500-5000 tpm
0-100 km/h
3,7 seconden
Topsnelheid
322 km/h
Keuze
Je kunt de SVR als coupé bestellen, maar ook als convertible. Wij vinden het uiterlijk van de coupé fraaier, maar we kunnen ons ook wel voorstellen dat je met je hoofd in de zon wilt zitten. Mocht je de prijs wat te hoog vinden, dan is het goed om te weten dat de V6 S (die de helft kost) ook geweldig is.
Prijs
F-Type SVR vanaf 199.750, prijs testauto 232.556
(Jaguar F-Type vanaf 94.650)