Renault 5: de ultieme auto van 2024

De 5 is terug van weggeweest en daar kan niemand om treuren. Retro is helemaal in en daar speelt het Franse merk maximaal op in door de beeldschone en sportieve klassieker nieuw leven in te blazen als EV

Renault
Bestel de laatste editie

Het gebeurt zelden dat een geslaagd concept het tot de straat weet te schoppen. Het studiemodel voor de Renault 5 dook in 2021 voor het eerst op en kon op een warm onthaal rekenen. Met zijn speelse designelementen en vrolijke vormen weet het concept precies het karakter van zijn spirituele voorganger te matchen.

Drie jaar later trekt het merk het doek van het productiemodel en we kunnen constateren dat er weinig is veranderd. De korte overhangen, het hoekige design, de scherpe lichtunits, het moderne interieur en de opvallende stoelen; de Renault 5 is terug van weggeweest.

Lekker karren

De nieuwe Renault 5 E-Tech Electric, zoals deze voluit heet, hoort bij een select aantal EV's. De vijfdeurs hatchback is bijzonder compact: met zijn 3,92 meter is hij 9 cm korter dan de Clio. De wielbasis is 4 cm korter, maar aan binnenruimte ontbreekt het niet.

Dit alles zorgt voor een relatief laag gewicht (voor een EV) van 1.350 kg en de nieuwe R5 wordt geleverd met een 40 of 52 kWh accupakket, goed voor een actieradius van tussen de 300-400 kilometer. Men heeft de keuze uit motoriseringen van 95, 120 en 150 pk.

Alpine

Nu is de Renault 5 een vrij tamme bolide. Voor de liefhebber hebben de Fransen nog een verrassing achter de hand. Het sportieve zustermerk Alpine, dat ook de tweezits Cayman-rivaal A110 produceert, komt later dit jaar met een opgelekkerde variant op de proppen: de A290. Dit model is al in camouflage verschenen op de openbare wegen, maar de exacte specificaties zijn nog niet bekendgemaakt.

Grote kans dat de A290 meer dan 200 pk zal krijgen en dit naar de voorwielen zal sturen. Wel is duidelijk dat de sportieve tegenhanger van de R5 net als de A110 profiteert van een innige samenwerking met bandenfabrikant Michelin, dat speciaal rubber ontwikkelt om het rijgedrag van de A290 te optimaliseren.

Wanneer kopen?

De Renault 5 is een kleine auto met een scherpe prijs. Je kunt hem kopen vanaf 25 mille en daarmee krijg je het basismodel. Hoeveel de duurdere uitvoeringen, die ook eerder in de verkoop gaan, zullen kosten, is nog niet zeker. Hoe dan ook lijkt er genoeg animo te zijn voor de R5, zo laat Renault-topman Fabrice Cambolive weten in gesprek met Autonews. Volgens de Fransman is er inmiddels een wachtlijst van meer dan 50.000 mensen.

Style
  • Madicine Media
  • Unsplash