In 1987 bedachten James W. Bunn en Thomas Netter in Zwitserland Wereld Aids Dag. Inderdaad, dat is vandaag weer. Nog altijd is het hard nodig om aandacht te vragen voor hiv en aids en, in onze bescheiden optiek, alle soa's. Niemand heeft het er ooit over binnen sociale cirkels en zodra iemand een soa heeft weet diegene zeker dat hij of zij dat maar beter voor zichzelf kan houden voordat de persoon volledig gestigmatiseerd wordt. Nergens voor nodig, de ziekte kan namelijk verslagen worden, en jij kunt op voldoende toffe manieren hier aan bijdragen.
@backlink(208653)
Het Aidsfonds vraagt daarom of je vandaag je solidariteit kunt tonen met mensen met hiv en aids, dit kun je doen door het welbekende rode strikje te dragen. Vanaf vandaag start het fonds haar nieuwe campagne dat in het teken van de liefde staat. Op verschillende plekken in grote steden kun je ook weer gratis een hiv-sneltests laten doen.
Je hangt het misschien niet aan de grote klok wanneer je erachter komt dat je besmet bent maar het kan absoluut geen kwaad om je wel in te zetten voor het goede doel, een lintje dragen is mooi maar met geld komen wetenschappers en fondsen veel verder. Kledingmerk BALR heeft bijvoorbeeld een toffe samenwerking met (RED) (opgericht door U2's Bono en Bobby Shriver), samen bieden ze toffe rode shirts aan en door de verkoop zamelen ze geld in voor hulp aan besmette vrouwen. (Lees verder onder de afbeelding)
Borrel voor het goede doel
Ook ons favoriete vodkamerk Belvedere werkt samen met (RED). Dit jaar introduceert het Poolse bedrijf een vuurrrode fles waarvan 50% van de opbrengst naar de strijd tegen hiv en aids in Afrika gaat. Belvedere haalde tot op heden voldoende geld op om 40.000 vrouwen te behandelen en de overdracht van hiv op hun baby's te voorkomen. Netjes. Daarnaast is het bijna tijd voor de vrijmibo dus sla je slag. (Lees verder onder de afbeelding)
Apple
Apple steunt (RED) vanouds ook weer, alleen dit jaar al heeft Apple 30 miljoen dollar gedoneerd. Vanaf maart was er zelfs een rode iPhone 7 te bestellen, een deel van de opbrengst ging natuurlijk naar het goede doel. Daarnaast toont Apple hun solidariteit door de logo's bij hun verkooppunten vandaag rood te laten kleuren.
Laat je testen
Ten slotte werkt (RED) samen met Starbucks, Beats by Dre koptelefoons en nog veel meer organisaties. Allemaal toffe merken dus, tijd om een fles Belvedere te bestellen, in je BALR-shirt een cocktail te maken en ondertussen te genieten van dikke tracks uit je Beats by Dre die je aan een rode iPhone verbindt. De kater drink je weg met koffie van Starbucks en voor je het weet heb je honderden mensen geholpen. En ja, laat je testen. Doe gewoon.