Hoe racistisch is deze reclame van Heineken?

Ophef is tegenwoordig een marketingstrategie, volgens sommige is de nieuwe reclame van Heineken in ieder geval ophefwaardig.
@media (max-width: 679px){#fig-65dfe805bbd54 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dfe805bbd54 img{#fig-65dfe805bbd54 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65dfe805bbd54 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dfe805bbd54 img{#fig-65dfe805bbd54 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65dfe805bbd54 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dfe805bbd54 img{#fig-65dfe805bbd54 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65dfe805bbd54 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65dfe805bbd54 img{#fig-65dfe805bbd54 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}heineken reclame racistisch chance rapper

Hoe racistisch is de onderstaande reclame van de Amsterdamse bierbrouwer Heineken? De video slingert vandaag rond op het internet en wordt niet door iedereen prettig ontvangen. 

@backlink(209525)

Heineken lanceerde een reclame waarin de slogan ''Sometimes lighter is better'' wordt gebruikt om aan te duiden dat een licht biertje soms beter is dan een pilsje met meer calorieën. In de reclame glijdt een licht biertje van Heineken langs een zwarte muzikant en een zwarte dame alvorens het biertje bij een licht getinte dame aankomt waarvoor de slogan even in beeld wordt gebracht.

Ophefje natuurlijk. Heineken betreurt de negatieve aandacht en zegt het uiteraard nooit zo bedoeld te hebben. Inmiddels is Heineken gestopt met het uitzenden van het spotje. Beoordeel het filmpje zelf, is deze reclame racistisch of wordt er overdreven gereageerd? 

Ondertussen is Heineken overigens vooral druk bezig met een best toffe campagne waarin Formule 1 als thema gekozen is. 

Heineken #morethanarace