Minder onbereikbaar dan je denkt: reizen in je eigen privéjet

Wat kost het? Word je eigenlijk wel gecontroleerd? Mag je roken in je eigen vliegtuig? Is het makkelijk om toe te treden tot de mile high club? Alles wat je altijd hebt willen weten maar nooit hebt durven vragen over reizen in een privéjet.

Minder onbereikbaar dan je denkt: reizen in je eigen privéjet

Zelf bepalen hoe laat je vertrekt, nergens in de rij hoeven staan en geen onbestemd opwarmprakkie maar lekker zelf kiezen wat je eet (en drinkt). Reizen in een privéjet is zo gek nog niet. En het is niet alleen voor de rich and famous: voor 5.000 euro kun je al met een groep vrienden een dagje eropuit.

1. Wat zijn de mogelijkheden voor 5.000 euro?

Een dagje naar Brussel, dan heb je het wel gehad. Voor een vlucht naar Italië ben je al snel het dubbele kwijt. ‘Het is sowieso duurder dan een lijnvlucht, maar je krijgt er een hoop voor terug’, zegt Marcel Nijmeijer, general manager van Air Charters Europe. Vanuit Groningen Airport Eelde verhuurt hij al 30 jaar privéjets, vooral aan zakenmensen en vermogende Nederlanders. ‘Wij verzorgen alles’, is het credo van Nijmeijer. Wil je een kwartiertje later vertrekken wegens een file of een secretaresse die even een stevige portie persoonlijke aandacht nodig heeft, dan is dat geen probleem. Het vliegtuig staat klaar waar in Europa jij wilt en vertrekt wanneer jij wilt. Espresso, champagne, de Financial Times met een dikke havanna? Vraag het en Nijmeijer regelt het.

2. Ho eens even. Roken in het vliegtuig, dat mag toch al decennia niet meer?

Wel in je eigen privéjet. Al is het niet gebruikelijk. ‘De eigenaar van het vliegtuig bepaalt’, zegt Nijmeijer. ‘Wij maken gebruik van tientallen operators, en die hebben allemaal weer eigen regels.’ De écht spugend rijken hoeven zich sowieso geen zorgen te maken: roken in je eigen vliegtuig mag altijd.

3. Mag je ook bepalen met hoeveel piloten je vliegt?

In je eigen vliegtuig veelal wel, maar Nijmeijer raadt af om met één piloot te vliegen. ‘Bij onze huurjets vlieg je altijd met twee piloten. Verplicht en wel zo veilig.’

4. Over veiligheid gesproken. Playboy vloog onlangs in een Cessna Citation-vijfzitter naar Italië en werd nergens gecontroleerd. Is dat niet gek?

Binnen Schengenlanden is er geen standaardcontrole, maar de douane kan altijd langskomen. Maar reken je niet rijk als je een paar koffers xtc denkt te kunnen meenemen: verhuurmaatschappijen zijn verplicht de autoriteiten in te lichten als ze een vermoeden hebben van illegale praktijken.

5. Wat voor soort trips hebben het meeste voeten in de aarde?

Die naar ‘moeilijkere’ landen. Zo krijgt Nijmeijer nog hoofdpijn als hij terugdenkt aan een Rusland-reis. ‘We moesten een groepje ergens op een klein veldje afzetten. Met een boot zakten ze een rivier af, waarna we ze twee weken later ergens anders oppikten. Die vergunningen regelen was echt een crime – en de vliegvelden vragen echt ridicule tarieven. Waar een airport charge in Europa doorgaans 250 tot 300 euro is, vragen ze daar zonder met hun ogen te knipperen 5.000 euro – alleen om te mogen landen. Die hele reis kostte zo’n 40.000 euro.’

6. Dat is lang niet de duurste nemen we aan?

‘Nee, je kunt het zo duur maken als je wilt. Je kunt voor 10.000 euro naar Milaan, maar ook voor een ton’, zegt Nijmeijer. Een twee- honderdpersoonstoestel is natuurlijk wat kostbaarder dan een vierzitter. ‘Het ligt dus aan de grootte van het toestel, maar ook aan de snelheid, de catering, de stewardessen...’

7. Stewardess in een privéjet: is dat een gewild beroep?

Nogal. Maar er komt ook heel wat bij kijken. Mary Kalymnou, die jarenlang vip-stewardess was, licht een tipje van de sluier op tegen CNN: ‘Professioneel zijn is niet genoeg, je moet uniek zijn.’ Kalymnou vloog alles, van filmsterren tot staatshoofden en CEO’s, rond de wereld. ‘De cliënten verwachten de beste service en opdrachtgevers eisen dat je creatief denkt, goede manieren hebt en in elke omstandigheid elegant bent. En dan loop je altijd nog het risico vervangen te worden door een jonger, knapper of flexibeler exemplaar. Vanaf dag één wist ik dat ik een spons moest zijn om te overleven in de private jet-wereld.’

8. En sex in de lucht, mag dat?

Wellicht kan Katja Schuurman, die eind vorig jaar in verband werd gebracht met seksueel wangedrag op een lijnvlucht, beter overstappen naar privéjets. Daar is men namelijk een stuk soepeler als cliënten willen toetreden tot de mile high club. Ervaringsdeskundige Kim Kardashian zei het al tegen Cosmopolitan: ‘Ik ben lid van de club, maar het was natuurlijk wel in een privéjet. Tijdens een internationale nachtvlucht, toen niemand kon meekijken.’ Nijmeijer beaamt dat luchtseks een stuk gemakkelijker is in een privéjet, maar benadrukt dat hij nooit getuige is geweest van ‘een lolletje’, zoals hij het noemt. ‘Ik hoor alleen maar dingen, ik ben er niet bij. Maar natuurlijk gebeurt het. Wat denk je zelf?

Style
  • Niek Stolker
  • iStock