Deze auto's zijn verdwenen, maar niet vergeten

Auto's. Terwijl er regelmatig nieuwe auto's op de markt verschijnen, verdwijnen ze ook regelmatig. We hebben even een terugblikje. Want wij zijn deze oude 'blikken' zeker niet vergeten.

HALLOWEENSPECIAL: auto's die terugkwomen uit de dood

Lotus Elan

Toen Lotus in 1989 Elan, een voorwielaandrijving (bekend als de M100) onthulde, waren er velen die dachten dat het bedrijf gek was geworden. Een degelijke sportwagen moet achterwielaandrijving hebben, toch? Niet dus. Lotus heeft fantastisch werk verricht door een toonaangevende sportster te maken.

Reliant Scimitar GTE en Reliant Scimitar GTE 2.0

Reliant lanceerde in 1964 een tweedeurs Scimitar-coupé. In 1986 beëindigde Reliant de Scimitar-productie om zich te concentreren op het maken van driewielers. En dan de 2.0: erkennend dat er nog steeds vraag was naar de Scimitar, verwierf Middlebridge de rechten om de productie voort te zetten met een vernieuwde auto die in de verkoop ging in 1988. Dit omvatte 450 verbeteringen ten opzichte van de Reliant-editie. Toch waren dat er nog steeds te weinig. Na 78 auto's geproduceerd te hebben, gingen ze weer failliet.

Aston Martin DB4 GT Zagato

Slechts 19 DB4 GT Zagatos werden gebouwd in de jaren zestig. Ze werden daarmee de meest verzamelbare Aston Martins ooit gemaakt.

Jaguar XKSS

De Jaguar XKSS is nu een van de meest verzamelbare klassiekers en werd in 1957 geïntroduceerd. Toen Jaguar zich in 1956 terugtrok uit de concurrentie, had hij enkele D-Type racers die hij opnieuw bouwde en verkocht als de XKSS. Het plan was om 25 van hen te bouwen, maar slechts 16 waren geproduceerd toen het Coventry-vuur van Jaguar in 1957 door een brand werd verwoest.

Fiat 600

De Fiat 500 is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Er bestond ook nog een Fiat 600. Deze was kleiner. Helaas iets te klein om een groot succes te worden.

Reliant Robin

Een driewieler. Het zegt al genoeg dat er hedendaags alleen maar vierwielers rijden. Bleek later toch wel wat handiger. 

Caterham Seven

Lotus had de Seven in kit-vorm aangeboden maar wilde die markt verlaten, om zich in plaats daarvan te richten op kant-en-klare auto's. Gelukkig realiseerde het zich dat er nog steeds een markt was voor de zelfgebouwde Seven. Zo verkocht hij de rechten aan Lotus-dealer Caterham Cars, die de productie tot op de dag van vandaag heeft voortgezet, met misschien wel de meest ingewikkelde modellijn in de geschiedenis van de autoproductie.

Bron: Autocar.co.uk