Jägermeister: het is een kwestie van smaak

In het stadje Wolfenbüttel in de buurt van Hannover wordt al sinds 1934 Jägermeister gemaakt. Zelfs wanneer je niet zou...

In het stadje Wolfenbüttel in de buurt van Hannover wordt al sinds 1934 Jägermeister gemaakt. Zelfs wanneer je niet zou weten dat de fabriek er staat, wordt dat meteen duidelijk: de kruiden uit de drank ruik je in heel de omgeving. Playboy ging er op uitnodiging van Jägermeister heen om te proeven.

Bestel de laatste editie

Lees ook: Whisky Business: Nederlands bier in Chicago

In de fabriek vallen de eikenhouten vaten, waar de drank een jaar in gerijpt wordt, het meest op. De grootste hebben een doorsnede van ongeveer 3 meter, worden soms al meer dan een eeuw gebruikt en de hoepels zijn hier en daar gerestaureerd met een stukje riet. Het zijn oudgedienden. Na een uitgebreide rondleiding verlaten we het pand onverwachts precies op de geplande tijd. Het blijven toch Duitsers, he. Pünktlichkeit. Een paar drankjes (drie keer raden) en een korte nacht later ruilen we Wolfenbüttel in voor Berlijn.

e_eichenholzfasslagerung_xl-2De vaten in de fabriek van Jägermeister

Berlijn staat bekend als de stad met twee gezichten. Dat is ook niet zo vreemd, na de sloop van de Muur een kleine 30 jaar geleden werden de stadsdelen weer herenigd, ze zijn gelijksoortig, maar absoluut met een verschillend karakter. De groene draad die echter door beide delen van stad loopt bestaat uit de lege flesjes Jäger die je in de buurt van elke uitgaansgelegenheid tegenkomt. Het is duidelijk dat het merk en Berlijn een band met elkaar hebben; het typische uitgaansdrankje is er mateloos populair.

Het is dan ook niet gek dat de nightclub capital de nieuwe it's a matter of taste campagne van Jägermeister geïnspireerd heeft. Het nachtleven in Berlijn staat bekend om zijn unieke karakter: oude leegstaande panden waar de clubs huishouden, veel technomuziek en feesten waar je op donderdag kunt beginnen en maandagmiddag de deur weer uit kan rollen. Voor de een klinkt dat als een perfect weekend, de ander ziet minder in een feest met bonkende muziek dat bijna een werkweek doorgaat. Hierin zag Jäger overeenkomsten met zichzelf: wie het drankje ooit gedronken heeft, weet dat het niet bij iedereen in de smaak valt.

Berlin muurschildering-2Muurschildering in Berlijn, Chromatics

Bij de bekende alleen als 'ie ijs- en ijskoud is-campagne was shotten the way to go. Ogen dicht en slikken, dat is voor iedereen te doen. Tegenwoordig zijn er meer opties voor de smaakbeleving en richt Jäger zich op de minder laagdrempelige, maar veelzijdige cocktail. Een wat meer classy optie naast het studentikoze shotje. In Berlijn doen ze het met tonic, ginger ale met een limoentje en komkommer, sinaasappelsap en -likeur en ga zo maar door. Mogelijkheden zijn er zat, zoals onze Amerikaanse collega's ook al ontdekten. Door het bittere en kruidige karakter is er makkelijk een balans te vinden in mixen met totaal uiteenlopende drankjes. Onze favorieten zijn de Spicy Clover Club en de Jäger Mate. De boodschap van it's a matter of taste is in ieder geval duidelijk: draag je eigen karakter uit en ben trots op je smaak, wat die dan ook is.