Boot kopen: wat je moet weten over elektrisch en niet-elektrisch varen

Het seizoen om per boot de Nederlandse wateren te verkennen ligt eigenlijk wel weer achter ons. Hét moment om na te denken over zelf een boot kopen. Met goed geluk kun je juist nu goedkoop een op de kop tikken. Maar kies je dan voor een elektrische boot of voor een die vaart op een verbrandingsmotor?

Boot kopen: wat je moet weten over elektrisch en niet-elektrisch varen

De voor- en nadelen op een rijtje.

Elektrisch varen 

De elektrische motor maakte jaren geleden al z’n intrede bij het varen, maar toch vaart men nog niet massaal elektrisch. En dat terwijl elektrisch varen vele voordelen heeft:

  • Met een elektrische boot vaar je zonder motorgeluid waardoor je de natuur niet wegjaagt en je zelf ook kunt genieten van rustgevende geluiden. Denk aan de vogels om je heen en het klotsen van water tegen de boot. Sereniteit alom. 
  • Een elektrische boot veroorzaakt geen uitstoot of trillingen. Is leuk voor het milieu, maar ook leuk voor jou. Omdat het milieu niet wordt belast, mag je met een elektrische sloep op veel meer plekken varen. Bovendien wordt verwacht dat in de toekomst emissievrij varen op steeds meer plekken verplicht wordt.
  • Ben je lui wat onderhoud betreft? Dan vormt de elektrische motorboot een match. De motor hoeft namelijk nauwelijks onderhouden te worden. Bij een verbrandingsmotor vind je meer bewegende onderdelen. Bij een elektrische motor is dat niet het geval en daardoor slijt de motor ook minder snel en je hebt geen geknoei met olie meer. 

Benzinemotor 

Elektrisch varen lijkt misschien de toekomst te hebben, maar ook voor een benzinemotor valt nog genoeg te zeggen:

  • Een benzinemotor kun je volgooien wanneer je maar een benzinestation tegenkomt. Bij elektrisch varen ligt dat wat gecompliceerder. Je kunt met een elektrische boot minder ver en minder lang varen. Ook wordt aangeraden om de accu maar tot 80 procent leeg te varen om zo de accu zo lang mogelijk goed te houden. Bij een benzinemotor ervaar je dit euvel niet. Je hoeft niet te wachten tot de accu vol is, maar kunt bij een benzinemotor simpelweg de tank volgooien en weer verder varen.
  • Je vindt tegenwoordig wel wat meer oplaadpunten aan het water, maar over het algemeen geldt dat voornamelijk tankstations in groten getale aanwezig zijn bij populaire vaarstreken. Voor oplaadpunten geldt dat die buiten de havens vrij moeilijk te vinden zijn.
  • Een verbrandingsmotor heeft een grotere kracht dan een elektrische motor. Je kunt daardoor sneller varen en daarnaast maak je het jezelf daar ook makkelijker mee als je tegen de wind in moet varen. Een elektrische motor kan met dat laatste nog weleens wat moeite hebben.

Aanschaf

Of je dan het beste een elektrische of niet-elektrische boot kunt kopen? Het ligt er maar net aan waar je het liefst op wilt bezuinigen en waar je prioriteiten liggen. Een kajuitboot kopen kan goedkoper uitvallen als je gaat voor een verbrandingsmotor en juist duur uitvallen als je elektrisch wilt varen. Daarentegen bespaar je met elektrisch varen wel flink op benzinekosten.

Knowhow
  • Unsplash