De geschiedenis achter het succes van iconische Nike sneakers

Er zijn maar weinig sportmerken die kunnen concurreren met de culturele omvang van Nike. De kans is dan ook groot dat je er een paar in de kast hebt staan: Nike’s. Maar wat is nu het verhaal achter het succes van iconische sneakers? Het verhaal begint bij Bill Bowerman en Phil Knight, zij richtten in 1964 het bedrijf ‘Blue Ribbon Sports (BRS)’ op. In 1972 voerden ze het merk ‘Nike’ in en in 1978 wijzigde het duo de bedrijfsnaam naar Nike, Inc. Afgeleid van de Griekse godin van de overwinning ‘Niké’. Sinds 1989 is Nike dan ook de grootste leverancier van sportartikelen ter wereld. Met name de schoenen van Nike zijn een groot succes. Modellen zoals Air Force, Air Max en Air Jordan domineren al jaren het straatbeeld. Om het succes van deze sneakers te begrijpen reizen we terug naar de jaren 70.

De geschiedenis achter het succes van iconische Nike sneakers

Nike Air Force

Hoewel het niet de eerste schoen van Nike was begint de hype rondom sneakers bij de Nike Air Force. De geschiedenis achter deze schoen begint echter bij een andere Nike schoen. Nike lanceerde zijn eerste schoen met Air-Technology in 1979: de ‘Tailwind’. Deze schoen gemaakt voor hardlopen bevatte een verborgen luchtkussen in de zool om schokken te dempen. In 1982 ontstond het idee om diezelfde Air-technologie te gebruiken voor het ontwerpen van een basketbalschoen. Het resultaat was de Nike Air Force 1, welke de groeiende populariteit van basketbal symboliseerde. De schoen werd al snel favoriet bij bekende NBA spelers van die tijd zoals Michael Cooper en Moses Malone.

Ondanks dat de schoen bedoelt was voor basketbal, werd de schoen onder stedelingen in New York en Baltimore steeds populairder. Voor het eerst in de geschiedenis maakte een sportschoen de overstap naar de modewereld. Het succes van de Air Force 1 bleef jaren aanhouden in de hiphopscene. Tegen de jaren 2000 was de schoen overal en definieerde deze zelfs het decennium. Toen nieuwe merken nieuwe stijlen lanceerden, bleef de populariteit van de Air Force 1 achter. Sommige mensen fluisterden dat dit te maken heeft met de associaties van bendecultuur. Anderen zeggen dat dit komt doordat halverwege het decennium de contouren van heren- en damesbroeken zijn versmald. De grote Air Force oogt dan uit proportie. In de afgelopen jaren is de populariteit van Nike Air Force 1 weer toegenomen, ze zijn zelfs populairder dan ooit. Vandaag de dag heeft het grote publiek Air Force omarmd.

Nike Air Jordan

Ook de Nike Air Jordan is geboren vanuit de sport basketbal. Exclusief voor de NBA basketballer Michael Jordan creëerde Nike in 1984 de Air Jordan. De eerste versie was uitgevoerd in zwart en rood, dit was in strijd met de 51% regel die verplichtte dat schoenen in de NBA competitie voornamelijk wit moest zijn. Het duurde dan ook niet lang voordat de NBA Michael Jordan verbood de schoenen te dragen. Juist het verbieden zorgde voor een explosie aan populariteit voor de Air Jordan.
Hoewel in Nederland de Air Jordan zeker populair is, heeft de Air Jordan nooit de immense populariteit gekend zoals in het thuisland De Verenigde Staten. Dit komt omdat basketbal in Nederland vele malen minder groot is dan in De Verenigde staten. In de VS heerst een echte basketbal cultuur zoals wij die hier kennen bij voetbal.

Nike Air Max

De Air Max is tegenwoordig over de gehele wereld enorm populair. Echter staat Nederland qua fanbase met stipt op 1 blijkt uit onderzoek van online winkelcentrum beslist.nl. Nergens anders ter wereld is de Nike Air Max zo populair als in ons land.
Het begon allemaal met de iconische Nike Air Max 1. Na de schoenen met een verborgen luchtkussen, was de Nike Air Max 1 in 1987 de eerste schoen met een zichtbaar luchtkussen. Sindsdien zijn er vele Air Max varianten met het zichtbare luchtkussen. In Nederland is de Air Max populair geworden dankzij de heersende gabber subcultuur in de eighties en nineties. Tegen de tijd dat de gabbercultuur later in de jaren ‘90 verdween, werd de Air Max meer algemeen geaccepteerd. Sindsdien is de populariteit van de sneakers alleen maar toegenomen omdat de sneakers heerlijk zitten én natuurlijk vanwege het modieuze uiterlijk. Inmiddels zijn de schoenen niet meer weg te denken uit het hedendaagse straatbeeld.

Feitjes

· Nike’s oorspronkelijke bedoeling was om te stoppen met de productie van succesvolle modellen om te vernieuwen met een ander nieuw model. Dit gold ook voor de iconische Air Force 1, de productie daarvan werd in eerste instantie gestopt. De sneakers waren echter zo populair dat de eigenaren van drie schoenenwinkels in Baltimore Nike overtuigden om ze te blijven maken, een ongehoord voorstel. Zo keerde voor het eerst een iconisch model in een nieuw jasje terug. Als Nike haar oorspronkelijke strategie had aangehouden dan hadden we vandaag de dag geen varianten op de cultclassics gehad zoals de Air Max of Air Jordan.

· What’s in a name? Nike kiest meestal voor een eenvoudige aanpak voor hun sneaker namen. Zij beschrijven de technologie in ‘Nike Air Max’ of noemen de sneakers naar ontwerpers of partners zoals de Nike Cortez. Het originele model wordt vaak aangeduid met ‘1’ zoals de bekende Air Max 1 en Air Jordan 1. Opvolgende modellen krijgen vaak een ander nummer of de toevoeging van een woord ter aanduiding van een nieuwe variant. Toch zijn er enkele uitzondering. De Nike MD Runner 2 doet vermoeden dat er ook een Nike MD runner 1 is. Toch is dat niet het geval, de sneaker is namelijk geïnspireerd op de Swoosh 90’s uitgave, die kan gezien worden als de originele Nike MD runner (1). Ook de naam zelf is verwarrend, het is namelijk meer een lifestyle schoen dan een hardloopschoen.

· Naast de gebruikelijke stijlen verkoopt Nike ook limited editions voor echte "sneakerfans". Deze limited editions worden in beperkte aantallen verkocht via het online loterijsysteem van Nike en slechts enkele exclusieve verkooppunten. Naast de schaarste aan deze sneakers ontstaat de hype rondom deze sneakers in samenwerking met bekende designers of celebrities. Voor "sneakersfans" zijn deze sneakers echte verzamelobjecten. Op de zogenaamde resell markt overtreffen ze vaak de originele verkoopprijs.

Style
  • Unsplash