Om beter te begrijpen waarom bedrijven voor hun naam kiezen is het goed om te weten wat een naam voor je bedrijf doet. Uit onderzoek blijkt dat een goed gekozen naam direct waarde kan toevoegen aan de brand van het bedrijf Hoewel een logo en een pakkende slogan belangrijk zijn, denken mensen allereerst aan de naam van je bedrijf. Zoek je een bedrijf op? Praat je over een bedrijf of schrijf je er een tekst over? In al deze gevallen gebruik je de naam van het merk. Een woord of term die moeilijk te spellen of uit te spreken is in veel gevallen dus ineffectief. Met dit in het achterhoofd laten we zien hoe grote merken hun naam hebben gekozen.
Een geheime formule?
Denk aan de duurste merken ter wereld en je herkent al snel een patroon. Om te beginnen bij Louis Vuitton. Hoewel de huidige eigenaar van Louis Vuitton naar de naam Bernard Arnault luistert, is het merk opgericht door Louis Vuitton. De eigenaar heeft er echter voor gekozen om de traditionele voor- en achternaam van de oprichter te behouden. Een tweede wereldmerk is Gucci, bekend van hun dure en luxueuze kledingstukken en unieke print die daarbij komt kijken. Dit wereldberoemde merk is in 1921 gelanceerd door Guccio Gucci. Ook hij vernoemde het merk dus naar zichzelf. Maar ook andere topmerken als Hermes, Prada, Chanel, Burberry, Versace, Armani en Balenciaga zijn vernoemd naar de naam van de oprichters en zijn al jaren onveranderd. Is het een geheime formule voor succes of gewoon toeval? Hoe dan ook kunnen we stellen dat je bedrijf naar je achternaam vernoemen een zeer goede optie is.
Een creatievere aanpak
Waar sommige bedrijven al jarenlang vasthouden aan de bekende familienaam, zijn andere merken iets creatiever met hun naam. Zo is de naam van ACNE Studios gebaseerd op een afkorting voor "Ambition to Create Novel Expressions." en is de naam Rolex ontstaan omdat het makkelijk is uit te spreken in verschillende talen. Het wereldwijde merk Nike koos een andere route en heeft haar naam en logo gebaseerd op de Griekse god voor overwinning: “Nike”.
Ben je opzoek naar een naam dan zijn er nog veel meer tools beschikbaar. Laat jouw bedrijf schitteren met een pakkende naam.
Samengevat: niet het logo, maar de naam wordt gebruikt als er over je bedrijf gepraat of geschreven wordt. Zorg er dus voor dat deze makkelijk te spellen en uit te spreken is. Je achternaam gebruiken is zeker een optie, net als een pakkende afkorting. Creativiteit kan geen kwaad - er zijn zelfs tools om je te helpen iets uit te kiezen. Welke naam je ook kiest: kies zorgvuldig wees ervan bewust dat een goede naam veel kan toevoegen aan jouw bedrijf.
- Unsplash