Zo maakte Bugatti de Chiron

In maart rolde hij de fabriek uit: De Bugatti Chiron. Nu vertellen de mannen van Bugatti het verhaal achter de nieuwe bo...
@media (max-width: 679px){#fig-65e71f441de5a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e71f441de5a img{#fig-65e71f441de5a img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65e71f441de5a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e71f441de5a img{#fig-65e71f441de5a img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65e71f441de5a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e71f441de5a img{#fig-65e71f441de5a img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65e71f441de5a img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e71f441de5a img{#fig-65e71f441de5a img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}

In maart rolde hij de fabriek uit: De Bugatti Chiron. Nu vertellen de mannen van Bugatti het verhaal achter de nieuwe bolide waarvan er al acht over de Nederlandse toonbank gingen.

'Toen we begonnen aan dit project, hebben we +25% bij elke schets gezet, om in het achterhoofd te houden waar we naar toe wilden.', vertelt Frank Heyl, die verantwoordelijk was voor het bedenken van het uiterlijk van de Chiron. En groter, dát is ze gelukt. Onder de kap vinden we 1500 pk, ten opzichte van de 1200 die de Veyron (de voorganger van de Chiron) in huis heeft. Maar het was geen makkie, die al die paardenkracht in het design bouwen. 'Je kunt niet zomaar een mooi autootje ontwerpen en er dan een flinke motor in knallen en hopen dat 'ie hard gaat.' Voor het eerst in Bugatti-geschiedenis werkten design en techniek zo nauw samen. Een van de uitkomsten van die samenwerking is de ronding vlak achter de deur, die als luchtinlaat functioneert.

Lees ook: Dit is 'm dan: De Bugatti Chiron

Sasha Selipanov, uit de stal van Volkswagen nota bene, won een ontwerp-wedstrijd voor de Chiron en werkte mee: 'We hebben geluisterd naar wat Veyron-eigenaren en potentiële Chiron chauffeurs graag wilden. Daar kwam uit dat ze een beest van een auto wilden. Nog agressiever dan de Veyron. Dat is gelukt!'

Bugatti03

In het strakke interieur van de wagen valt de snelheidsmeter op. De Chiron is de enige auto met de 500 kilometer per uur grens op de meter. Met een officiële topsnelheid van 420 kilometer is dat ook niet gek. Maar er is meer, met een tweede sleutel haal je de snelheidsbegrenzer eraf, wat je nog een lekkere 30 kilometer per uur extra geeft. 'Er zijn maar een paar plekken in Europa waar je dat kunt testen, omdat je een remweg nodig hebt die lang genoeg is.', vertelt Dr Netuschil, hoofd van het technisch team, 'Volkswagen heeft zo'n baan en er zijn een aantal militaire vliegbasissen met een landingsbaan die lang genoeg is voor dit soort snelheidsstunts. We kijken er naar uit om de Chiron hier eens flink op z'n staart te trappen.'

Alles bij elkaar is het Bugatti weer gelukt om een supercar neer te zetten waarmee ze snelheidsrecords willen breken. Tot die tijd zitten er een stel versgebakken eigenaren op hete kolen te wachten tot ze hun nieuwe waggie later dit jaar mee de weg op kunnen nemen.

[gallery type="rectangular" size="medium" ids="165543,165541,165539,165537,165535,165531"]

Laatste nieuws