Most Wanted: de Damsko 750 supersloep van Lekker Boats

Niks bejaard getuf op een sloom sloepje, met de Damsko van Lekker Boats schiet je op turbosnelheid over de grachten....

Niks bejaard getuf op een sloom sloepje, met de Damsko van Lekker Boats schiet je op turbosnelheid over de grachten.

Daan (31) en Meindert (37) beschrijven zichzelf als een stel handige Achterhoekers. ‘Daar komen Meindert en ik vandaan, en heb je niet zoveel om handen. Behalve bos, platteland en veel ruimte. Als je iets wilt, moet je het dus zelf doen en dat vergt een andere mentaliteit dan in een stad als Amsterdam. Die hands-onmentaliteit van de Achterhoek zit ons nog steeds in de vingers.’

Toen Daan en Meindert dus een vette sloep wilden bouwen, zo eentje die van alle gemakken is voorzien en ook nog eens lekker hard door ruig water kan snijden,  deden ze dat, je raadt het al, gewoon zelf. Met hun bedrijf Lekker Boats lanceerden ze afgelopen jaar de Damsko 750. Een snelvarende aluminium sloep met allemaal moois erop. ‘We varen zelf graag en denken vanuit de gebruikerskant,’ legt Meindert uit. ‘We hebben vanaf de eerste dag dat we met onze sloepen voeren een lijstje bijgehouden met verbeterpunten om te blijven optimaliseren. We zagen bijvoorbeeld dat mensen een model met kajuit en wc'tje zochten om wat langere tochten te maken dan het standaard rondje grachten en om eventueel te blijven overnachten.’

Dus hebben ze dit jaar de Cabin-editie geïntroduceerd die dit mogelijk maakt. ‘Omdat de boot zo snel vaart, moeten mensen zich goed vast kunnen houden, dus er zijn overal handgrepen aangebracht waarmee je jezelf aan boord kunt houden.’ Dat is ook wel nodig. De Damsko 750 is niet een sloep zoals je die kent, een bootje met een pensionado met een rode broek aan het roer die op zondag door de grachten tuft. Daar zorgt een 4.5 liter 250PK tellende dikke motor voor. Die weet de Damsko naar 80 kilometer per uur te pushen, zodat je achter deze sloep ook nog eens fijn kan wakeboarden en waterskiën. Een echte wolf in schaapskleren dus. De gewichtsverdeling is optimaal door het gebruik van een inboard motor. Mede door dit gegeven en de vormgeving blijft de boot rustig varen en goed te besturen, ook op hoge snelheden. Voor de ‘The most advanced Lekker aluminum sloep ever built’ zoals Meindert en Daan hun nieuwe telg noemen, moet je 90.000 euro neertellen. Maar dan heb je ook wel wat lekkers.