8 dingen die je moet weten over de nieuwe Porsche 911

Nieuwe modellen van Porsche volgen elkaar rap op. In september gaf het Duitse automerk de Carrera nog een facelift, nu p...

Nieuwe modellen van Porsche volgen elkaar rap op. In september gaf het Duitse automerk de Carrera nog een facelift, nu presenteert het de nieuwe 911 Turbo en 911 Turbo S. Wij zeggen, lekker bezig! Maar wat moet je precies weten over de nieuwe racemonsters?

Meer pk

De nieuwe sportwagens van Porsche hebben een upgrade van 20 pk gekregen, wat het vermogen van de motoren opschroeft naar 540 pk voor de Turbo en 580 pk voor de Turbo S.

Lees ook: Dwaas crasht zijn peperdure Porsche 918 Spyder!

Snel(ler) weg

Die extra pk's betalen zich uit. De Porsche trekt nu nog sneller op dan voorheen. Om van nul naar honderd te gaan, ben je slechts 3,0 seconden bezig, dat is 0,4 seconden sneller dan de voorganger. Ook de topsnelheid is opgeschroefd met 5 kilometer per uur;  de nieuwe Porsche 911 Turbo haalt nu 320 kilometer per uur. Nu nog een mooi stukje (Duitse) snelweg uitzoeken. De Turbo S, gaat overigens nog net even wat sneller.

Beter door de bochten

De Turbo S is uitgerust met een zogeheten Porsche Dynamic Chassis Control (PDDC). Dit zorgt ervoor dat je nog harder de bocht door kunt terwijl de auto horizontaal blijft. Scheurt wel zo lekker.

Helder licht

Net als de andere make-overs van de 911 heeft Porsche ook de buitenkant van de Turbo en de Turbo S bijgeschaafd. Zo is de nieuwe 911-serie voorzien van Led-verlichting. Speciaal voor de Turbo en Turbo S kreeg ook de voorkant een update met nieuwe airblades.

Nieuw stuurwiel

Niet alleen de buitenkant van de Porsche is veranderd, ook het interieur is onder handen genomen. Zo werd het nieuwe stuurwiel van de 918 Spyder overgenomen. Dit stuurwiel is voorzien van vier standen (Normal, Sport, Sport+ en Individual), om een optimale rij-ervaring te creëren.

Beter navigatie

Ook van A naar B komen is in de nieuwe Porsche weer een stukje makkelijker. De vernieuwde modellen zijn geüpdatet met een nieuw navigatiesysteem dat gebruik maakt van real-time verkeersinformatie. Nooit meer in de file dus. Mocht je dan toch wat langer onderweg zijn, is een muziekje luisteren geen straf. Standaard zijn alle Turbo modellen uitgerust met Bose Surround-sound.

Prijskaartje

Wie van plan is om de nieuwe Porsche op zijn verlanglijstje te zetten, moet diep in de buidel tasten. De vernieuwde Turbo gaat 210.200 euro kosten. Ga je voor de cabrioletversie, dan kun je rekenen op een prijskaartje van 225.400 euro. Voor de Turbo S moet je nog iets langer op water en brood; deze kost 238.800. De Turbo S cabrio kost 254.100 euro.

Kanariegeel

Waar Porsche haar nieuwe modellen vaak in het chique zilvergrijs presenteert, is deze keer gekozen voor een opvallend tintje. De nieuwe 911 is naast het chique grijs, ook in kanariegeel gespot. Maar zeg nou zelf, zo'n auto staat toch alles?

Hebben? De vernieuwde Porsche 911 Turbo en Turbo S staan eind januari bij de dealer.