When in Rome... bekijk de nieuwe Ferrari Roma

Rome blijft veruit de meest hedonistische stad ooit. Logisch dat Ferrari haar nieuwe model vernoemde naar de Italiaanse hoofdstad: de Ferrari Roma.

When in Rome...

Dolce Vita

La Nuova Dolce Vita, zo kondigt Ferrari zelf haar nieuwe supercar aan. De kreet slaat natuurlijk terug op het vrijblijvende luxeleven in het Rome van de fifties en sixties. En hoe kan je niet gelukkig worden van een tomaatrode Ferrari GT met potente brul en dito motor? Het premiummerk is natuurlijk ook een beetje het Ajax van de auto-industrie, met z’n schwung, ijdelheid, klasse en ja, mazzel. Al zijn ze dat laatste een beetje kwijt (Ferrari, niet Ajax) want ze worden ook gebumperkleefd door Bugatti, de nieuwe Porsches en McLaren, dat bijna is uitgegroeid tot een automotive versie van de heilige graal. Kortom, de engineers en designers in Maranello moesten aan de bak.

Infotainment

Dat ‘nieuw’ in La Nuova Dolce Vita geldt zeker voor het dashboard van de Ferrari, dat nu helemaal digitaal is, tot en met de grote centrale toerenteller aan toe. Een primeur voor Ferrari, maar wel logisch, want displays dicteren inmiddels het gemiddelde auto-interieur. Die ontwikkeling is met de Roma nu voortvarend opgepakt, het infotainmentscherm is lekker groot en is verticaal aangebracht als een soort tablet. Zeer swanky. De passagier heeft overigens een eigen overzichtstouchscreen, zodat de bestuurder nooit last krijgt van (vrouwelijke) bemoeihandjes op links. Handig! (Snap je hem? Hand-ig... never mind) Het infotainmentscreen heeft veel knopjes opgeslokt en de bedieningselementen (ruitenwissers, richting, enz.) op het ook kersverse stuur zijn daarbij nieuw ontwikkeld. Bijna het enige knopje dat nog herkenbaar is uit eerdere modellen, is de befaamde Manettino-switch, waarmee je de diverse rijmodussen kan selecteren. Al zijn het er hier wel vijf (in plaats van drie). En ja, er zit ook een racemodus tussen.

Sexy heupen

De twee inzittenden kunnen zich neervlijen op twotone-leer en door de twee rode biezen, ontstaat een dubbel kuipgevoel. Overigens duidt Ferrari de passagiersconfiguratie van dit model aan als 2+ en niet als 2+2, want de zetels achter in deze coupé zijn alleen geschikt voor inwoners van Madurodam. Van buiten geeft het iconische stijgende paard-logo (aka de Cavallino Rampante) vanzelfsprekend aan dat wij te maken hebben met een Ferrari, maar verder komt de carrosserie uniek van de tekentafel. De heupen zijn misschien heel Aston Martin, het silhouet wellicht een beetje F-Type en de strakke lijn lijkt Porsche-esk, maar Ferrari heeft met haar ‘instapper’ wel iets bijzonders neergezet. Vooral in zilver is-ie ravissant.

Ravissant in zilver

Ingetogen

Commentaar is er ook. Sommige mensen zien er een Toyota Supra in, en zelfs een Mazda 3. Trouwens, ook aan het chassis is stevig gesleuteld, dat is ongeveer voor 70 procent anders dan bij de nu bestaande modellen. Bij de motor gold weer het adagium never change a winning team, want de bi-turbo 3.9 V8 zit ook in de – duh – dakloze Portofino. En ondanks dat de Roma ergens onderin komt in het Ferrari-aanbod, krijg je toch 620 pk mee. Wat deze Roma vooral definieert is eigenlijk zijn verrassende ingetogenheid. Zo is hij niet helemaal dichtgeplakt met die Cavallino Rampante-badges. Sterker nog: als optie kan je hem ook krijgen zónder het Ferrari-logo op de flanken. Verder is de spoiler defensief weggewerkt in het kontje. Ondeugend is dan weer wel dat de rechthoekige sleutel vrij pontificaal is. Uh, het lijkt wel een vintage Zippo met Ferrari-opdruk. Die laat je graag aan de bar zien!

De weggewerkte spoiler heeft 3 standen
Style
  • Ferrari