In oktober bestaat de Nederlandse Playboy veertig jaar. Dat gaan we natuurlijk uitgebreid vieren, maar eerst kijken we in de terug op onze roemruchte geschiedenis. In de nieuwste Playboy kijken reizen we terug naar de jaren vijftig, toen de Amerikaanse Playboy het levenslicht zag.
Femme fatale
Wanneer je denkt aan de jaren vijftig, dan denk je automatisch aan Marilyn Monroe. Hollywood lag aan haar voeten en geen enkele man was bestand tegen haar verleidelijke blik. Uit haar rood gestifte mondje kwamen ook een paar pittige oneliners: "Sex is part of nature. I go along with nature, I don’t mind living in a men’s world, as long as I can be a woman in it" en "That’s the trouble, a sex symbol becomes a thing. But if I’m going to be a symbol of something, I’d rather have it sex than some other things we’ve got symbols of."
Kenmerkend konijn
Een silhouet van een konijn met een vlinderdas: een van de bekendste logo’s ter wereld, ontworpen door artdirector Arthur Paul. Het logo werd voor het eerst opgenomen in de tweede Amerikaanse editie van het blad, waarna het konijntje snel werd geadopteerd als het vaste logo. In de jaren vijftig werd het ontwerp ook gebruikt als insigne in de militaire luchtvaart.
Van alle markten thuis
Playboy had al snel concreet wat de doelgroep was. De lezers waren zelfverzekerde, intelligente en hedonistische wereldmannen (eigenlijk precies zoals nu). En het blad had vanaf het begin al meer functies dan alleen de mooiste vrouwen aan de man brengen. Playboy was er ook om mannen advies te geven. Zelfs op het gebied van inrichting wilde het magazine de lezer helpen zijn huis smaakvol in te richten.
Zwoele blondines
Binnen no time stonden de knapste dames in de rij om een plekje in Playboy te bemachtigen. Blondines waren populair, want veel Playmates, onder wie Margaret Scott (februari, 1954), Jayne Mansfield (februari, 1955) en Marian Stafford (maart, 1956) keken zwoel in de camera met hun goudgele lokken. Laatstgenoemde was zelfs de allereerste Playmate ooit die een centerfold van drie pagina’s kreeg. Wat ons betreft had die centerfold oneindig lang door mogen gaan.
Coverkunst
Op de allereerste cover van Playboy was het zoals gezegd Marilyn Monroe die alle aandacht naar zich toe trok. Na die eerste cover stapte Playboy over op animaties waarbij het konijn goed tot zijn recht kwam. Na een tijdje werd het een running gag om de bunny zo goed mogelijk te verstoppen op de cover.