Als een koning op de autobahn: dit is de Opel Astra Electric

Natuurlijk, de Opel Astra Electric is samengesteld uit het Stellantis-magazijn. Toch is hij volstrekt eigenzinnig en bijzonder Duits.

Opel

De Opel Astra blijft de fraaiste telg vergeleken met zijn Stellantisbroers, de Peugeot 308 en de DS4. En ja, die auto’s waren al fraai. Het zal iets te maken hebben met die nieuwe Vizor-look op de grille. Ook het plaatwerk is lekker strak en nihilistisch. Less is more, geldt ook voor de Astra, die er nu in een geheel elektrische versie is. Deze is herkenbaar aan een iets atletischer voorbumper en 18 inch velgen in de zogeheten diamond cut.

Bestel de laatste editie

Ultieme Autobahn-cruiser

De krachtbron (156 pk) kennen we inmiddels ook uit bijvoorbeeld de Jeep Avenger, maar toch hebben ze de Astra in Rüsselsheim slim getweakt, waardoor het vermogen opeens andere prioriteiten heeft. Duitsland is Autobahn-land, dus zijn de capaciteiten daarop gericht. Zo is de top 170 km/u en daar komen de meeste elektrische auto’s niet eens aan. Bovendien, merkten wij ter hoogte van Berlijn, houdt de Astra dat best lang vol, zonder dat je batterij het opgeeft. Knap. De totale actieradius bedraagt officieel én in de praktijk dik 400 kilometer. Sowieso is deze Astra Electric de ultieme Autobahn-cruiser. Door zijn lage zwaartepunt (door de accu’s onderin, duh) kleeft-ie als een klimaatdemonstrant aan het asfalt en ook de vering is zo stug als een Friese boer. Nadeeltje is wel dat de Astra op ruiger wegdek zo een niersteentje kan vergruizen. Vrij uniek aan de Astra Electric is dat hij ook als station (‘Sports Tourer’ in Opel-jargon) leverbaar wordt. Kom daar bij Tesla maar eens om. Nederland is nog steeds een station-land, dus dat zal de Astra Electric zeker concurrerend maken. Logisch, want klap je de achterbank neer dan kun je 516 liter aan spulletjes uit dat blauw-gele meubelwarenhuis verslepen. De caravan is ook heel Hollands, maar de power om die voort te sleuren heeft de Astra niet. Een standaard fietsendrager behoort dan weer wel tot de mogelijkheden.

Alleen cruciale info

Recent heeft Opel een streng dieet doorgevoerd op haar dashboarden, waar alleen cruciale info op is te zien. Het is dus niet meer alsof je op het flightdeck van een Airbus 380 zit met een oerwoud aan knoppen, maar al je data is handzaam samengevat op twee 10-inch beeldschermen en — altijd fijn — een head-up display. De airco kent gelukkig nog lekker dikke fysieke knoppen. Het ziet er allemaal prettig understated uit. Waar je bijna niet aan denkt, bij de aanschaf van een auto, is de kwaliteit en het zitcomfort van de stoelen, terwijl je daar toch soms een half leven doorbrengt. Nou, bij Opel zijn de zetels chefsache. Al jaren. De voorstoelen zijn zelfs gecertificeerd door de Duitse AGR (Aktion Gesunder Rücken), een vereniging die rugproblemen aanpakt.

Kortom, ook in de Astra Electric zit je als een vorst, eh, Autobahn-König.

Style
  • Opel