De Mazda MX-30 R-EV: excentriek maanvoertuig

Op 'Planeet IJsland' voel je je vanzelf een astronaut omgeven door een desolaat maanlandschap. Ons voertuig van dienst is al net zo excentriek: een Mazda MX-30 E V met rotatiemotor.

mazda

Alles op IJsland voelt buitenaards. De luchten. De natuur. Het weer. En de geur. Als je op de hotelkamer de douche aanzet, merk je namelijk meteen dat je in IJsland bent. De stoom genereert een merkwaardig luchtje, dat zeker niet penetrant is, maar in de verte wel ietwat naar rotte eieren ruikt. Logisch, het drinkwater op IJsland bevat nog restjes zwavel, omdat het bijna rechtstreeks vanonder het half actieve vulkaangesteente naar de consument wordt gepompt. Milieuvriendelijk voordeel: het is voorverwarmd door moeder aarde. Wij doorkruisten voor de nieuwste Playboy, deze basaltplaneet in de Atlantische Oceaan al even duurzaam in de gloednieuwe Mazda MX-30 R-EV.

Bestel de laatste editie

Genoeg power

Die R staat voor de unieke rotatiemotor, die de Japanners al eerder in de RX-8 lepelden. Het grote voordeel van de zeer zeldzaam toegepaste rotatiemotor – ook bekend als Wankelmotor, naar zijn uitvinder Felix Wankel – is dat-ie klein en licht is en weinig bewegende delen kent, waardoor hij onderhoudsarm is. In de Mazda MX-30 R-EV dient-ie, desgewenst, als generator voor de elektromotor. Dat geeft dit kekke autootje extra power (de kickdown is ouderwets fel), maar ook een flinke actieradius, tot bijna 700 kilometer. En die heb je wel nodig, wil je de westelijke schiereilanden van IJsland verkennen, merken wij de volgende dag.

Sci-fi-chic

Het is een vervreemdend en hallucinerend landschap, om niet te zeggen apocalyptisch en van een nucleaire desolaatheid. IJsland is eigenlijk haar eigen planeet. Wij begrijpen nu, kijkend uit het voertuigraampje, waar die bezwerende droomrock van de thuisformatie Sigur Rós vandaan komt. Grappig: de MX-30 R-EV is al net zo excentriek. Laten we beginnen met de zogeheten suicide doors, oftewel: achterportieren die tegengesteld opengaan. Dat ziet er heel kek uit en is met (kleine) kids ook bijzonder handig. Ze glijden zo speels de auto in. Optisch is het ook voordelig, want omdat de deuren minder ruimte innemen, hou je de kekke coupé-look. Wellicht is het een knipoog naar de eigen heritage. De RX-8 had deze deurtjes immers ook. Een andere verwijzing naar Mazda’s historie is het kurkmateriaal dat is verwerkt in de middenconsole. Jij denkt: uh? Welnu, ooit was het Japanse merk kurkproducent. Echt. Sowieso is het interieur van een weldadige strakheid. De pook staat op een soortement verhoogd tafeltje dat overgaat in een bedieningsdisplay. Noem het sci-fi-chic. Zeer handig is ook dat de climate control een eigen aanraakscherm heeft gekregen. Voor de functies die je aanzienlijk minder gebruikt, kun je door de menu’s scrollen met een draaiknop, die ook opvallend vloeiend werkt.

Small step for man...

Door z’n prettige BMI blijft deze Mazda een headturner. De plompheid die concurrenten hebben, ontbreekt bij de scherp gelijnde MX-30, waarbij de koplampen je als ogen in de nacht gericht aanstaren. Al zijn die — eerlijk is eerlijk — niet zo spectaculair als het Noorderlicht, dat we nu ’s avonds in de wildernis hebben opgezocht, terwijl de grond onder ons soms letterlijk trilt van de aardbevinkjes. Het groene, dansende licht geeft weer een Galactisch gevoel. We zouden bijna naar huis bellen en roepen: ‘Iceland is one small step for a man, one giant leap for Mazda.’

Meer lezen over de vetste bolides? Koop de nieuwste Playboy. Niet alleen lees je meer over deze excentrieke maanwagen, we testten ook de Skoda KODIAQ in Berlijn. Daarnaast staat de nieuwste Playboy vol met interessante interviews, filmtips én leuke gadgets. Hebben, dus!

Style
  • Mazda