Jack Ma selfmade in China

Jack Ma (52) is oprichter en directeur van het immense Chinese internetbedrijf Alibaba én een van de rijkste mensen ter...

Jack Ma (52) is oprichter en directeur van het immense Chinese internetbedrijf Alibaba én een van de rijkste mensen ter wereld. Wie is deze man en waarom hebben we nog nooit van hem gehoord?

Bestel de laatste editie

het is middernacht, 11 november 2016 is net begonnen. Binnen vijf minuten zet de Chinese internetwinkel Alibaba.com 8,4 miljard euro om. En dan duurt de dag dus nog 23 uur en 55 minuten. Als de zon opgaat, is de grens van 12 miljard euro al gepasseerd. Terwijl de meeste mensen in China slapen, wordt Alibaba’s oprichter en directeur Jack Ma wéér tientallen miljoenen rijker. Niet dat hij dat nog nodig heeft, want zijn vermogen wordt geschat op 33 miljard dollar. Daarmee staat Ma in de top veertig van rijkste mensen ter wereld.

Lees ook: De comeback van Mel Gibson

Het koopfestijn van 11 november is onderdeel van ‘de dag van de alleenstaanden’, een Chinees feest vergelijkbaar met Valentijnsdag in het Westen. Chinezen zijn dol op symboliek en de vier enen (11-11) staan voor eenzame mensen. Op deze dag geven ze elkaar cadeautjes en die moeten natuurlijk eerst nog worden gekocht. Je zou denken dat de feestdag al eeuwen bestaat, maar net als de rijkdom van Ma is vrijgezellendag een nieuw fenomeen. Het feest ontstond in de jaren negentig op een bronstige universiteit in China. Alibaba registreerde de term ‘Alleenstaandendag’ in 2012 als merk en mag het nu exclusief gebruiken bij de organisatie van het grootste koopfestijn ter wereld. Dat is Jack Ma ten voeten uit. Een feestdag kapen en die gebruiken om nog rijker te worden. Kapitalisme in zijn rauwste vorm: Made in China.

Als je Ma tegenkomt op straat, ben je hem al vergeten voordat je ‘m gezien hebt. Een kleine, magere man met een vriendelijke oogopslag en een saai kapsel. Hij had ook een keurige taxichauffeur kunnen zijn, of een onopvallende accountant. Maar dat is hij niet: Ma is de op één na rijkste man van China én de directeur van het grootste internetbedrijf ter wereld. En toch: in het Westen is hij een grote onbekende.

Hollywood

Jack Ma is inmiddels aangekomen op het punt dat hij van gekkigheid niet meer weet wat hij met zijn geld moet doen. Behalve meer investeren en daarmee nog meer verdienen. Zijn blik is in toenemende mate op het Westen gericht. Zo koopt hij aan de lopende band beroemde Franse wijndomeinen. Die hij liefdevol en met gevoel voor de Franse wijncultuur restaureert, dat dan weer wel. Hollywood heeft ook kennis gemaakt met de meest bescheiden miljardair in zijn klasse. Zo is er ondertussen ook een bedrijf dat Alibaba Pictures heet. Het financierde onder meer Mission Impossible, Rogue Nation en Star Trek Beyond. Recent zetten Ma en Steven Spielberg hun handtekeningen onder een contract om samen films te gaan maken. Ma regelt het geld, Spielberg de regie.

Alibaba wil zelf ook naar het Westen. De eerste voorzichtige stappen zijn al gezet. Wie wil, kan op een slecht vertaalde en ietwat brakke Nederlandstalige site spullen bestellen. Harde schijven voor 30 euro, slipjes voor 90 cent, shoarmamachines voor nog geen twee rooitjes: het is goedkoop en het komt meestal nog aan ook. Maar je moet vaak wel grotere volumes afnemen en de verzendkosten plus importheffingen maken het behoorlijk wat duurder. In Nederland en de rest van Europa slaat Ma dan ook nog geen deuk in een pak boter. Volgens Clark moeten we ons geen zand in de ogen laten strooien. Europa is totaal onontgonnen gebied voor hem. Dit zijn nog maar de inleidende beschietingen. Uiteindelijk mogen Amazon en eBay vrezen voor de macht van Ma. ‘De sleutel voor hem zijn migranten in Europa en de VS, vooral mensen uit Azië of Afrika. Die kennen Alibaba goed en gebruiken het om te handelen. Ik zat laatst in een taxi in Parijs. De chauffeur kwam uit Kameroen en bood me prompt een zonnebril te koop aan. Hoe hij eraan kwam? Hij had een partijtje gekocht via Alibaba. Zo komt het bedrijf via de achterdeur Europa binnen.

Lees het hele artikel op Blendle en in de Playboy die nu in de winkel ligt en hier verkrijgbaar is!

https://www.youtube.com/watch?v=9e_mqibZc-Q