Max Verstappen heeft voor hem zelf gelukkig weinig tijd gehad om de teleurstelling van Spa naast zich neer te leggen want dit weekend wordt er weer een race gereden op Monza. Het is een weekend waarin waarschijnlijk helemaal van achteren zal moeten beginnen door een gridstraf. De gridstraffen stapelen zich op trouwens, en Max ziet deze vorm van straffen liever helemaal verdwijnen. Verder zijn er nu eigenlijk ook gewoon te veel regels, en wie zit er nu te wachten op die halo? Laten we eens naar een andere tak van sport kijken.
Lees ook: Deze legendarische Ferrari stond veertig jaar in een schuur en wordt nu geveild
Wat als je het even helemaal zat bent met de Formule 1? Is er nog een proper alternatief? Laten we eens kijken naar de Formule E want hoewel we groot Verstappen-fans zijn en hopen dat we weer ouderwets kunnen genieten van de races merken we toch wel dat we steeds sneller de tv uitzetten tijdens een race.
Geen schreeuwende motoren
In 2012 werd het idee geopperd om een Formule-discipline te starten met enkel elektrische wagens, in 2014 werd daadwerkelijk het eerste seizoen gereden. Ook Formule E valt net als Formule 1 onder de FIA Fédération Internationale de l'Automobile en kent dus vergelijkbare regels. Er zijn echter enkele grote verschillen.De Formule E kon in de begindagen nog rekenen op een hoop kritiek, een veelgehoord argument tegen de Formule E lag uiteraard bij het belangrijkste aspect: de elektronica. Geen schreeuwende motoren meer, en snelheden die lager zouden liggen dan in de Formule 1 (de maximale snelheden liggen rond de 220 kilometer per uur, in de Formule 1 bereikte Sergio Pérez in 2016 een snelheid van 370 kilometer per uur). Weg charme dus dachten de meesten. Dat blijkt nu anno 2017 wel mee te vallen en de sport trekt steeds meer liefhebbers aan.
Naast de motoren is er nog een groot verschil: bij de Formule E vindt de oefening, kwalificatie en de race namelijk plaats op één dag in plaats van drie zoals bij Formule 1 en halverwege de race wisselen de coureurs van auto. Nog meer bijzondere regels en hoe het zit met de puntentelling zie je in deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=d5KFqgWzJ7g
Is er een Max?
Formule E kent tien teams en twintig coureurs. Wil je voor een Nederlander duimen? Dat kan, in het Belgische Audi Club Team rijdt Robin Frijns (26). Hij maakte zijn debuut in 2015 en komt uit Maastricht. Zeven keer won hij, drie keer begon hij op pole-position, tweemaal reed hij de snelste ronde. Net als Max begon Robin als coureur op de kartbaan. Duim je liever voor een Belg dan kan je kijken naar Jérôme d'Ambrosio. Hij rijdt voor team Dragon Racing en verscheen ook eens aan de startlijn van de Formule 1 (Om Romain Grosjean te vervangen die geschorst was in 2012). Het afgelopen seizoen begon in Hong Kong op negen oktober 2016 en eindigde ongeveer een maand geleden in Montreal. De meeste races vinden plaats op stratencircuits, wat ons betreft zouden we de Formule E graag ook eens op bijvoorbeeld Spa zien, maar dat zit er nog even niet in.
Is het vet?
Het is best vet en hoewel je nog negentig dagen moet wachten tot de start van het volgende seizoen willen we je toch aanraden om het eens een kans te geven. De nieuwe wagens zien er tof uit, de stratencircuits zijn onvergefelijk en mooi om te zien (al mogen ze soms wel wat meer ruimte hebben om in te halen) en steeds meer geweldige merken willen meedoen. Zo heeft Porsche ook besloten om het volgende seizoen een duit in het zakje te stoppen en momenteel tref je Audi, Jaguar, Renault en zelfs Virgin (ja die Virgin van Richard Branson) op de baan aan. Daarnaast is het verschil tussen de wagens bij Formule 1 volgens velen te groot, de race wordt in de garage en aan de hand van het budget bepaald. Bij Formule E ligt de snelheid en de aerodynamica van iedere auto erg dicht bij elkaar waardoor iedereen kans op de winst maakt. Jaguar zocht overigens eerder dit jaar via een applicatie met Noodle van de band Gorillaz naar nieuw personeel.
Nostalgie
Eerlijk is eerlijk, wij blijven nostalgisch terugkijken naar de Formule 1 van jaren geleden. Toen racen nog gevaarlijk was, coureurs werden tegengehouden door het gewicht van hun stalen ballen, motoren nog brulden als wilde beesten en ze zo knettergek waren om met brandbaar magnesium te scheuren. Maar die tijd is niet meer. De halo's die naar verluidt in 2018 in de Formule 1 hun intrede doen maken het er niet beter op. Alonso zei dat veiligheid eerst moet komen en juist dat zorgt ervoor, hoewel het begrijpelijk is, dat de sport minder spannend wordt. Nu is het niet zo dat de Formule E dat gat kan vullen, maar geef het een kans. Ze zijn in ieder geval continu op zoek naar innovatie en dat maakt het een interessante sport om te volgen. We hoorden op de burelen dat misschien Tesla ook wel een poging wil wagen in de E. Hoewel de Formule E nog een lange weg te gaan heeft is het stiekem best tof en wordt het met de dag populairder. Neem komend seizoen eens een kijkje en check hieronder beeldmateriaal waar je misschien toch een beetje warm van wordt.
https://www.youtube.com/watch?v=2-CKO3WsSYg
https://www.youtube.com/watch?time_continue=48&v=cOO3Uo0ss1c
https://www.youtube.com/watch?v=_N3EFWyoboY